Scen från filmen Heartstone. En kille har armen om en annan.
Foto: BUFF

Heartstone (2017)

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2017 har tilldelats den Dansk-Isländska filmen Heartstone (Hjartasteinn), en film om en vänskap som prövas till det yttersta.

Om filmen

Heartstone är en historia om bästa vännerna Thor och Christian i en by på den isländska landsbygden och ett dramatiskt sommarlov där deras vänskap prövas till det yttersta. En bärande roll i filmen har också Islands storslagna landskap. Heartstone är regissören Gudmundur Arnar Gudmundssons långfilmsdebut.

Juryns motivering

”En sinnlig relation beskrivs i ett våldsamt landskap. Ett sökande efter identitet med sprickor som släpper in både ljus och mysterium. Med sensuellt bildspråk och värme skildras en passionsberättelse.” Priset delades ut av kyrkoherden i Malmö pastorat, Anders Ekhem under den pågående Barn- och ungdomsfilmfestivalen i Malmö.

Produktionsfakta

Regi: Guðmundur Arnar Guðmundsso

Manus: Guðmundur Arnar Guðmundsso

Speltid: 129 minuter

Land: Island

BUFF – BARN OCH UNGDOMSFILMFESTIVALEN I MALMÖ

Den internationella filmfestivalen BUFF hålls i år för 34:e gången. Årets tema är ”Inflytande”. Under festivalen fylls biografer runt om i Malmö med en ung publik, svenska och internationella regissörer och andra filmbranschaktörer, filmpedagoger och lärare som arbetar för och med film för ung publik.

Svenska kyrkan på BUFF

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris är ett samarbete mellan Svenska kyrkan på nationell nivå, Lunds stift och Malmö pastorat. Under festivalen arrangerar Svenska kyrkan också seminarier och andra aktiviteter. I år var Svenska kyrkan medarrangör till ett seminarium om barns rätt att ta plats och höras i kulturlivet. För fjärde året i rad gav också organisten i S:t Petri församling, Carl-Adam Landström en konsert med filmmusik i S:t Petri kyrka. Där hölls också en mässa med filmtematik i anknytning till festivalen.

- BUFF är viktig som den största barn- och ungdomsfilmfestivalen i Sverige. Filmen kan fördjupa ämnen som vi som kyrka tar upp i våra verksamheter. Vi utgår från Bibeln men vi behöver också kunna lyfta in de stora berättelserna, de stora orden i dagens liv och ofta är film ett väldigt bra medium för det, säger Katarina Vaarning, präst och medlem i juryn för Svenska kyrkans ungdomsfilmpris.

Juryn för Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2017

• Sanna Lenken, regissör och manusförfattare. Långfilmsdebuten Min lilla syster (2015) har vunnit många priser internationellt, exempelvis Kristallbjörnen i Berlin, för bästa ungdomsfilm.
  • Sofia Norlin, regissör, manusförfattare och filmpedagog i Sverige och Frankrike. Hennes långfilmsdebut Ömheten (2013) vann priset för bästa Europeiska debutfilm i barn- och ungdomsfilmfestivalen Zlín, Tjeckien, och Guldbagge för bästa foto.
  • Katarina Vaarning, präst, församlingsherde, Husie församling, Malmö. Drev filmklubb under många år i S:t Johannes i Malmö, ansvarar för det planerade samordnade arbetet med film i Svenska kyrkan i Malmö.
  • Jesper Ödemark, församlingspedagog, ansvarig för konfirmand- och ungdomsverksamheten i Värby församling, där han bland annat arbetar med filmgrupper.
Scen från filmen Heartstone. Pojkar springer på fält.

Heartstone har ungas perspektiv

Heartstone som fick Svenska kyrkans ungdomsfilmpris handlar om två isländska tonårskillar som under en turbulent sommar tar första klivet in i vuxenlivet.

Filmskaparen Baldur med sitt nyvunna pris.

Baldurs första film

Fjortonårige Baldur Einarsson spelar Thor i filmen Heartstone som fick Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2017. Han har inte skådespelat tidigare men vill gärna fortsätta. Att kunna vara en helt annan person än man brukar är väldigt roligt.

Scen från Microbe & Gasoline

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris

Sedan 2007 delar Svenska kyrkan ut ett ungdomsfilmpris på 100 000 kronor till film som speglar frågor som är aktuella bland ungdomar idag.