Två personer, en vuxen kvinna och en pojke, går hand i hand mellan högar av kasserade föremål.
Foto: Kat Palasi, Ikon

Act Svenska kyrkan – vi lever alla under samma himmel

Act Svenska kyrkan är Svenska kyrkans internationella bistånds- och utvecklingsverksamhet.

Tillsammans med andra kyrkor, organisationer och frivilliga i ACT Alliance arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor och agerar snabbt vid katastrofer. Tack vare ACT Alliances samarbeten med lokala aktörer är arbetet effektivt och handlingskraftigt.

I Växjö stift är det församlingarnas internationella grupper, förtroendevalda och anställda som delar på ansvaret för att berätta om Act Svenska kyrkans arbete och samla in pengar till det. Vid humanitära katastrofer gör vi snabba insatser, och vi gör också två stora insamlingar under kyrkoårets två fasteperioder, advent och fastan.

Vill du stötta arbetet? Bli månadsgivare!
Vill du vara med i arbetet? Ta kontakt med din församling!
Och om du är ung vuxen: läs om Ageravolontärerna och se om deras sätt att arbeta kan vara något för dig!

Mer om Act Svenska kyrkan

Ett tors i trä. Bokom syns texten Hope in action.

ACT-alliansen och den världsvida kyrkan

Act Svenska kyrkan är medlem i ACT-alliansen, ett nätverk av kyrkor och gräsrotsrörelser världen över. Det innebär att vi kan agera snabbt om katastrofen är ett faktum och att vi har en stark gemensam påverkansröst.

Äldre bild på liten pojke som äter frukost och det står en fastebössa på bordet.

Historien om Act Svenska kyrkan

Svenska kyrkans mission bildades 1874 som en del av Svenska kyrkan. Lutherhjälpen kom till efter andra världskriget när behoven var skriande i Europa. 2008 blev båda verksamheterna Svenska kyrkans internationella arbete, vilken 2019 bytte namn till Act Svenska kyrkan.

Ser en hand som håller i en mobiltelefon och läser ett nyhetsbrev. På soffbordet bakom står en kaffekopp och en liten hög med papperstidningar.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Genom Act Svenska kyrkans nyhetsbrev får du uppdateringar, inbjudan till webbinarium och information om hur vi tillsammans kan bygga en tryggare framtid för alla.

Bild på en datorskäm, mobil och Ipad som visar innehålla från Kunskapsplattformen

Kunskapsportalen Actum

Kunskapsportalen Actum är för dig som vill lära dig mer om Act Svenska kyrkan och våra fem fokusområden. Fördjupa din kunskap genom videos, intervjuer med changemakers och interaktiva quiz.

En grupp ageravolontärer. En ung kvinna talar i en magafon.

Ageravolontär

Är du ung vuxen och vill engagera dig för internationella rättvisefrågor? Vill du vara med och påverka orättvisa strukturer? Då ska du bli Ageravolontär!

Tre barn med skolväskor på ryggen. De ler och ser glada ut.

Bli månadsgivare

Med en liten gåva varje månad kan du bidra till att fler barn får gå i skolan, att människor som flyr från krig får skydd och att fler kan ta sig bort från fattigdom.