En blandad ungdomskör som sjunger inomhus.

Kyrkomusik

I varje församling i Växjö stift finns musiker och körsångare som arbetar professionellt och ideellt med musik i gudstjänster och andra sammanhang.

Musiken är sedan länge en viktig del av Svenska kyrkans gudstjänster. Man kan fira en gudstjänst utan att sjunga, men det gör vi nästan aldrig. Den svenska kyrkokörstraditionen gör att nästan alla som är med i en gudstjänst regelbundet får extra inspiration till sång, och i alla kyrkorum finns ett eller flera instrument som anställda kyrkomusiker och ideella musiker använder för att ackompanjera psalmsång och bjuda på extra musik i gudstjänsterna. Många församlingar har konsertverksamhet. Körsångare är Svenska kyrkans största ideella medarbetargrupp.

Här i Växjö stift har vi Oskarshamns folkhögskola, en av de folkhögskolor utbildar kyrkomusiker. Där och på S:t Sigfrids folkhögskola finns också musiklinje. Stiftet erbjuder fortbildning för församlingarnas kyrkomusiker och arbetar med rekrytering av unga orgelspelare.

Folkhögskolor och stiftsgård

Oskarshamns folkhögskola, S:t Sigfrids folkhögskola och Tallnäs stiftsgård finns i Växjö stift.

En tjej i manchesterkeps håller fram en nattvardskalk till en kvinna som doppar en oblat däri.

Gudstjänstforum

Längtar ni efter att fler ska vara med och bära gudstjänsten? Tillsammans tar vi sats för gudstjänster med mycket delaktighet där fler får plats och många vill vara med.

En präst talar till församlingen.

Gudstjänstledarnätverket

Är du en präst som leder en gudstjänstfirande församling? Längtar du efter att få växa som ledare så att församlingen kan växa med dig?

Ett litet barn cyklar i mittgången i en kyrka.

Gudstjänstakuten

Har ni kört fast? Har ni tappat lusten och glädjen i gudstjänsten? Tillsammans kan vi hitta (nya) vägar fram!

Två kvinnor sitter bredvid varandra med kaffemuggar i händerna. De är utomhus och har vinterjackor på sig.

Ulrika hittade en kollega

Går det att bli kyrkomusiker fastän livet redan är igång? Ulrika Kvarnström och Ineke van Dijk har bytt yrke och blivit kolleger genom att läsa kantorsutbildningen i Oskarshamn.

11-årige orgelspelaren Elis Stark: Det låter väldigt fint och mäktigt!

Antalet unga orgelspelare har ökat i Växjö stift och ett nytt nätverk för kyrkomusiker som undervisar i orgel har startat i år. För 11-årige Elis Stark från Slätthög är målet klart: han vill bli organist.

Barnhänder som spelar på en kyrkorgel.

Unga orgelspelare

Manfred är 10 år och har spelat orgel i två år. Varför spelar han just orgel? Vill du också prova?

Var med och bygg en orgel på en timme

Mer än hundra trädelar som på en timme blir ett spelbart instrument – det är Do-orgeln, som har kommit till Växjö stift för att ge barn och vuxna en ny upplevelse av musiken, inifrån.

En blandad kör övar i ett kyrkorum.

Sjunga i kör

Kom, sjung och ha roligt! Det viktiga är att du vill sjunga tillsammans med andra, oavsett om du prövat det tidigare eller ej.

Orgelläger: Barn och unga finner glädje i orgeln

- Ofta är man som ung ganska ensam att ta orgellektioner i sin församling och då tänker man att "ja, jag är nog ensam i hela världen om att vara 10 år och spela orgel". Men så är det ju inte alls! säger Åsa Johnsson, stiftsmusiker.