Foto: Daniel Westergren

Mässa vid diakonicentrum i Växjö.

Måltiden, att äta tillsammans, är bibliskt väldigt viktig. Och att vi som kyrka också visar att det handlar om både kroppen, själen och anden, att Gud bryr sig om hela människan. Det är diakoni i ord och handling.

Sara Marklund, Diakon Växjö diakonicentrum

Med delaktighet och gemenskap som ledord bjuds alla in att komma som de är. Soppmässan på Växjö Diakonicentrum har för många blivit ett viktigt andningshål i vardagen. Form och innehåll har tagits fram tillsammans med diakonicentrums gäster. De fick vara med och välja återkommande psalmer, böner och liturgiska texter.

- Gemenskapen som vi skapar genom den här lilla mässan, den är väldigt viktigt för mig och jag tror det gäller för samtliga som är med här. Det gäller inte bara oss, det gäller alla människor, att en sån här stund är otroligt viktig för vår hälsa och vårt välmående.

Orden kommer från Åke Samuelsson, en av de regelbundna gudstjänstfirarna på soppmässan. För honom är kyrkan en plats där en orolig själ finner frid.

- När jag går på gudstjänst känner jag i vart fall frid den stunden som det varar. Kyrkan är ett föredöme för alla andra. Till kyrkan kan man alltid vända sig om man har personliga bekymmer eller vad som helst. För min del är det närapå livsnödvändigt, säger Åke.

Text tagen ur artikeln Nattvardsgemenskap i vardagen, Kyrkans Tidning nr 25-26 2019 av Daniel Westergren.

Läs hela artikeln från Kyrkans Tidning här.

gudstjänst

Varje vecka samlas människor till soppa och mässa i Diakonicentrum i Växjö. Liknande gudstjänster finns på många andra håll. Gudstjänster firas varje söndag och andra dagar i Svenska kyrkans församlingar. En gudstjänst är öppen för alla, mitt i glädje och sorg, förtvivlan och hopp. Alla är välkomna att vara med: unga och gamla, den som är van gudstjänstfirare och den som är ovan. En gudstjänst kan gå till på många olika sätt, men det sjungs ofta psalmer, man läser ur Bibeln, tolkar vad bibelordet betyder i en predikan eller reflektion, och ber. Ofta firas ockdå nattvard. Kontakta din församling för att få information om var och när gudstjänster firas.

Gudstjänstens innehåll

En gudstjänst kan gå till på många olika sätt, men vi sjunger ofta psalmer, läser ur Bibeln, tolkar vad bibelordet betyder för oss här och nu, i en predikan eller reflektion, och ber. Ofta firar vi också nattvard.

Gudstjänster digitalt

Varje söndag under året sänder SVT en gudstjänst från någon av landets alla kyrkor. På svt.se/gudstjänst kan du se dem

På SR.se finns programmet Gudstjänsten. De sänder varje söndag från en kyrka i Sverige. De sänder även gudstjänster som innehåller religionsmöten. På sr.se/gudstjansten kan du lyssna på dem

Nedan hittar du kontaktuppgifter till de som arbetar med gudstjänstutvecklingsprogram.

Gudstjänst i Alvesta

Annesophie arbetar med inkludering.

Varför firar du gudstjänst?

Några röster om vad gudstjänsten ger.

Körsång och musik

Ricky leder oratoriekören i Gislaveds pastorat.

Hitta din församling

Hyltebruk är en av alla församlingar i Växjö stift. Hitta din församling här.

Andlig fördjupning

Olof pilgimsvandrade från Skövde till Kalmar.