Vy över Lilla torg utanför Domkyrkocentrum.
Foto: Ingela Stewén

Hyra lokal i Domkyrkocentrum

I Domkyrkocentrum kan du boka ljusa, fräscha lokaler med goda faciliteter för exempelvis kurser, konferenser eller bjudningar.

Möt historiens vingslag eller låt dig fascineras av modern arkitektur

I Domkyrkocentrum finns tre större samlingssalar. På Karolinerhusets övervåning ryms den historiefyllda Tegnérsalen. I den nyare delen av Domkyrkocentrum ryms den ljuddämpade och specialanpassade stora Sigfridssalen. På nedre plan alldeles i anslutning till caféet och biblioteket finns Linnésalen.

Tegnérsalen

I himmelsblått och guld erbjuder Tegnérsalen en historisk miljö i Växjös äldsta byggnad. De höga fönstren ger ett vackert ljusinsläpp samtidigt som det välvda taket och rymden i salen gör den väl anpassad för till exempel musikevenemang.

Ljuskronorna och det blå taket i Tegnérsalen.
Tegnérsalen Foto: Madelaine Agmell Zethraeus

80 st

Lokalen går att nå med hiss och det finns hörselslinga. Tegnérsalen ligger på andra våningen i 1700-talsbyggnaden Karolinerhuset och kan därför ha vissa begränsningar ur tillgänglighetssynpunkt.

Sigfridssalen

En toppmodern lokal med väggar och tak av småländsk ek som behandlats för att ge en behaglig ljudnivå. Med utsikt ut mot örtträdgården och en handikappanpassad ingång lämpar sig Sigfridssalen särskilt för föreläsningar eller större sällskap.

Vy över Sigfridssalen
Sigfridssalen Foto: Daniel Johansson

150 st

Sigfridssalen är väl tillgänglighetsanpassad med nära till rullstolsanpassad ingång och toalett. Det finns ett större kapprum i precis anslutning till lokalen.
Hörselslinga finns.

Linnésalen

Precis i anslutning till café Lilla torg finns Linnésalen vars ena gröna vägg påminner om Smålands djupa skogar. Med glasväggar ut mot caféet och uteplatsen vid Lilla torg inbjuder Linnésalen för olika typer av bjudningar som till exempel dopkalas och minnesgudstjänster. Linnésalen kan med fördel även användas som föreläsningssal.

Vy över del av Linnésalen
Linnésalen Foto: Madelaine Agmell Zethraeus

Max antal personer

90 st (dopkalas och minnesstunder ca 75 st)

Linnésalen är väl tillgänglighetsanpassad med en anslutande kapprum. Hörselslinga finns.

Bokning eller frågor

Bokning sker på telefon nummer 0470-70 48 37.