Högstorps kyrka
Foto: Karin Severin

Om Högstorps kyrka

Antal sittplatser, tillgänglighet, historia och annan information om Högstorps kyrka.

Högstorps kyrka är en samarbetskyrka mellan EFS och Svenska kyrkan sedan
1 september 2023. Kyrkan ingår i Växjö stads- och domkyrkoförsamling och är stadsdelskyrka för Öster och Högstorp. Högstorps kyrka är byggd i modern stil och ligger högt belägen med kyrksalen i riktning öst-västlig riktning. I lokalen finns det även församlingssal med kök, och kontorsrum på entréplanet. I souterrrängplanet finns lokaler för öppen förskola mm.
Här kan du läsa mer om EFS

Högstorps kyrka har 150 sittplatser.
Församlingssalen har 36 platser. Går att boka för dopkalas och minnesstunder. Kontakta värdinnan för bokning.

Automatisk dörröppnare vid huvudentrén.
Rullstolshiss.
Handikappanpassade toaletter.
Hörslinga.

Högstorps kyrka uppfördes år 1965 efter ritningar av arkitekt Sigfrid Ullén från Karlskrona. Den invigdes den 2 oktober 1965 av biskop David Lindqvist.

År 1991 byggdes församlingsdelen till i två plan med kontor- och samtalsrum samt rullstolshiss till souterrängplanet. Arkitekt för ombyggnaden var Ulf Hjelm, Växjö Byggkonsult AB.

År 2023 blev Högstorps kyrka samarbetskyrka - Svenska kyrkan och EFS