Foto: Anders Gustafsson

Miljöarbetet i Svenska kyrkan

Svenska kyrkan lyfter miljöfrågor ur andliga och existentiella aspekter för en hållbar värld ska vara återkommande inslag i verksamheten. På ett internationellt plan strävar vi efter att lyfta de mest utsatta ländernas och gruppernas perspektiv till beslutsfattare. Vi försöker också vara en röst för miljön och påverka politiska beslut genom debattartiklar och uttalanden.

Svenska kyrkans nationella nivå arbetar efter en miljöpolicy och följer kyrkans modell för miljöledning, ”Kyrkornas miljödiplomering för en hållbar utveckling”. Arbetet följs upp internt varje år och vartannat år genomförs en extern revision (diplomering). Det finns målsättningar formulerade för sju verksamhetsområden.

Byggnader

Vi ska ha en fastighetsförvaltning som bidrar till att uppfylla Sveriges klimatmål och strävar efter att minimera miljöpåverkan från drift, underhåll och förändring/utveckling i lokalförsörjningen.

Två konkreta miljömål 2019–2020 på nationell nivå var

1. Ny takvärme för snösmältning ska installeras.
  2. Fördjupad utredning av förutsättningar för solenergi på Kyrkans hus ska genomföras.

Arbete görs på pastorats- och församlingsnivå med bidrag av stiften. Till exempel görs satsningar på bergvärme, vindkraft, solkraft samt på energieffektivisering med hjälp av isoleringsåtgärder i kyrkor och församlingshem, energiuppföljning (statistik över tid) med efterföljande energioptimeringsåtgärder i fastigheterna. Lokalförsörjningsplaner bidrar till en effektivisering av pastoratens och församlingarnas fastigheter och till att en del fastigheter avyttras, vilket leder till minskad energianvändning.

Förvaltning och ekonomi

Förvaltningen av nationell nivås tillgångar och användningen av ekonomiska medel ska bidra till en hållbar samhällsutveckling och en hållbar kyrka.

Internationella verksamheten

Vi ska främja hållbarhet i det internationella arbetet i samverkan med partners och rättighetsbärare. Vi ska även verka ekumeniskt och interreligiöst när vi lyfter de mest utsatta ländernas och gruppernas perspektiv till beslutsfattare.

Pastoral verksamhet

Reflektion och samtal om andliga och existentiella aspekter i arbetet för en hållbar värld ska vara återkommande inslag i verksamheten.

Stöd till stift och församlingar

Den nationella nivån ska i samverkan med stiften skapa förutsättningar för att Svenska kyrkan ska kunna ta ansvar för skapelsen.

Transport och kommunikation

Vi ska bidra till fossilfria transporter 2030 och säkerställa klimatneutralitet genom klimatkompensation för de resor som vi gör. Vi måste minska resor med flyg och välja tåg före flyg om det går. Vi ska välja transportslag med lägre klimatpåverkan för vardagsresande. Vi väljer att resa kollektivt eller cykla där det är möjligt. Här finns lokala satsningar på att byta ut fordon som drivs av fossila bränslen till sådana som är eldrivna. Laddstolpar till elfordon installeras.

Varor och tjänster

Vi ska minska miljöbelastningen och öka de positiva effekterna av varor och tjänster i vår verksamhet genom välbetänkt resursanvändning och inköp med höga krav på hållbarhet. Vi uppmanar till att köpa begagnat i stället för nytt.

Utbildning i miljöfrågor

”Att förebygga klimatkonsekvenser” är en digital introduktionsutbildning som leder till ökad kunskap om flera olika typer av risker och hur man förebygger att begravningsplatser, kyrkor och andra byggnader inte drabbas av exempelvis översvämningar. Det görs bland annat genom lokalförsörjningsplaner och vård- och underhållsplaner, eller vikten av att erbjuda svalka under värmeböljor.

Det allra viktigaste är att ta reda på sina eventuella risker. Kopplat till den digitala utbildningen finns därför också ett avtal med SMHI för en screening av klimatrelaterade risker för en fastighet och därmed även den verksamhet som bedrivs där.

Förutom denna utbildning från nationell nivå anordnas andra miljö- och klimatrelaterade utbildningar i form av konferenser, kurser, webbinarier, seminarier och föredrag på alla nivåer i Svenska kyrkan.

Göteborgs stift erbjuder utbildningar inom ämnet, här kan du se de som är aktuella.

Samarbeten med organisationer och myndigheter

• Svenska kyrkan samarbetar med Naturvårdsverket genom bland annat remissvar på ”Färdplan för ett Sverige utan klimatutsläpp 2050”
  • Samarbeten med organisationer som Big 6, ett nätverk där Svenska kyrkan samverkar med Röda Korset, Rädda Barnen, Riksidrottsförbundet, Riksföreningen Sveriges Stadsmissioner och Forum
  • Samarbete med SMHI om klimatrelaterade risker för fastigheter
  • Samarbeten med lokala naturvårdsföreningar och liknande.

Svenska Kyrkans påverkan på politiska beslut

Svenska Kyrkans företrädare, till exempel biskoparna, tar ställning genom debattartiklar och repliker, remissvar samt med publikationer och rapporter.