Berättelser från kyrkan

Om det som varit. Händelser och historier från pastoratets alla församlingar som berättar om hopp och livsmod!

Ing-Marie hittade sin plats

Arbetsträning ledde till nya uppgifter, gemenskap och konfirmation. Lär känna Ing-Marie Nilsson som engagerar sig ideellt i Västra Frölunda församling.

Sociala medier - himmel eller helvete?

En artikel om föredraget med journalist och författare Frida Boisen i Näsets kyrka 18 oktober 2023.

Om försoning med Samir Sabri

Tisdagen 19 september, en stormig kväll där regnet öste ner, gästades Tynnereds kyrka av Samir och hans otroligt starka livsberättelse.

Stormen Hans och de tyska scouterna

Solen skiner äntligen över Västra Frölunda igen, stormen är över för denna gång. Men när stormen var som värst knackade det på dörren i Västra Frölunda församlingshem...

I korthet: Diakonvigning 11/6

Vår diakon i Tynnereds församling, Lena Andersson, assisterade Mats Sundström vid diakonvigningen i domkyrkan söndagen den 11 juni 2023. Här på bild med biskop Susanne Rappmann.

I korthet: Skräpplockardag på Näset

Torsdagen den 11 maj 2023 bjöd bland annat på skräpplockning på Näset.

I korthet: Vårfest på Styrsö

Tisdag den 9 maj 2023 bjöds det till Vårfest i församlingens prästgårdsträdgård.

Av barn och ungdomar – för barn och ungdomar

I Tynnereds församling får barnen börja hjälpa till som ledare redan när de är så unga som tio år – på så sätt växer de in i församlingen på ett naturligt sätt. – Jag började i söndagsskolan i fyraårsåldern och sedan dess har jag blivit mer och mer engagerad i verksamheten även som ledare, vilket gjort att jag har vuxit in i kyrkan, säger Elianos Budak, 17.

Gemenskap och samarbete för en god sak

Som ideell i Västra Frölunda församling kan man verkligen göra skillnad. Utan dem skulle många av församlingens projekt som på olika sätt bidrar till samhället inte fungera. Ett av dessa är second hand-butiken i församlingshemmet, som öppnade i november. – Att göra något som ger glädje både till mig själv och till andra känns verkligen fantastiskt, säger Ing-Marie Nilsson, en av de ideella.