Foto: Daniel Hultenmo

Av barn och ungdomar – för barn och ungdomar

I Tynnereds församling får barnen börja hjälpa till som ledare redan när de är så unga som tio år – på så sätt växer de in i församlingen på ett naturligt sätt. – Jag började i söndagsskolan i fyraårsåldern och sedan dess har jag blivit mer och mer engagerad i verksamheten även som ledare, vilket gjort att jag har vuxit in i kyrkan, säger Elianos Budak, 17.

Söndagsskola, olika typer av barn- och ungdomsgrupper och ett välbesökt café är exempel på saker som man som barn eller ungdom i Tynnered kan ta del av. Något som är typiskt för alla dessa verksamheter är att de leds delvis av unga ideella ledare. Barn och ungdomar som själva ofta har tagit sina första steg in i församlingen i söndagsskolan och som därefter på olika sätt fått börja hjälpa till. Det är ingen uttalad strategi eller ett namnsatt projekt som gör att församlingen arbetar på just det sättet, utan det har vuxit fram som en naturlig del av verksamheten.

– Vår församlingsherde har sagt att vi har en slags lärjungeskola, berättar Suzana Enmark som är församlingsassistent i Tynnered och fortsätter:
– Man har lärt sig att se att vissa barn vill vara med och hjälpa till. Då fångar vi upp dem redan när de är tio eller yngre så att de får hjälpa till i söndagsskolan. Det kan vara att de planerar med mig, de bär korset, de tänder ljus, de tar fram pyssel, ber, tar fram exempel vad de små barnen ska göra. De ser till att barnen sitter bra. Detta gör att de känner tillhörighet och får vara med i något som skapas och de växer in i det. Ofta känner de sig hemma i kyrkan och fortsätter och vill vara med mycket mer och utvecklas. Det finns en outtalad hemlighet i kyrkan om att ska du få barn till kyrkan så måste man ha äldre barn också för de små barnen ser upp till dem. Hade vi bara haft anställda tanter och farbröder så hade inte många kommit.

Elianos Budak är fortfarande bara 17 år, men har redan många års erfarenhet som ledare i olika sammanhang i församlingen.

– Att vara här har hjälpt mig att hålla mig på bra vägar i livet, och verkligen ta mig vidare och vilja växa inom församlingen och fått mig att känna mig som en del av kyrkan. Och det har fått mig att idag veta mycket om verksamheten som kyrkan bedriver och hur det fungerar. Jag har ju själv sett att den här metoden med lärjungeskolan eller vad vi ska kalla den, fungerar. Inte bara något vi säger, jag har ju själv varit en del av det.

Uppläggen för de olika grupperna följer ungefär samma mönster, oavsett om det är små eller stora barn. De inleds alltid med en lugn stund där alla får chansen att prata om hur de mår och vad som händer i deras liv. Där lyfts stort som smått och är både en uppskattad och viktig del.

– Här i Tynnered är vi sårbara. Vi kommer med våra svagheter och styrkor och så får vi växa tillsammans. Även vi anställda växer tillsammans med ungdomarna. Det är vår styrka här. Det är många olika barn med många olika bakgrunder här och det viktigaste är att vi samlas med allt det vi har i vardagen och bygger något hoppfullt tillsammans, fortsätter Suzana.

Även om det förstås är mycket fokus på olika aktiviteter, lekar och pyssel så har självklart även kyrkans fundament en stor plats i verksamheten.

– Vi för fram dem till källan och så får de bestämma själv. Utan andakt slutar vi aldrig, barnen vet när de kommer hit vad som gäller. Att Kristus är den grund som vi står på, att man beter sig och att man är snäll mot varandra, avslutar Suzana.

Text och bild: Daniel Hultenmo

Några ungdomar sitter på golvet och ritar.

Barn och ungdom

Aktiviteter i kyrkan för barn och ungdomar - alltifrån söndagsskola till ungdomsgrupper för åldersspannet 6-18 år. Kika runt och se vad som passar dig!

Du behövs

Vill du engagera dig i Svenska kyrkan genom att bidra med din tid och talang? Vi behöver varandra och genom att samarbeta gör vi närmiljön till en bättre och varmare plats.

Tynnereds församling

Välkommen till församlingen som vill synliggöra Guds närvaro i en anda av gästfrihet, delaktighet, mångfald och helighet. I församlingen finns Grevegården och Tynnereds kyrka, och dessutom två förskolor.