Miljö och hållbarhet

Klimatkrisen är vår tids stora fråga. Det är inte bara en teknisk, ekonomisk och politisk fråga utan i högsta grad även en existentiell och andlig. Gud ger, i bibelns skapelseberättelser, ett särskilt uppdrag; att vårda, värna och ansvara för hela skapelsen.

Vi är kallade att leva i ömsesidighet och gemenskap med allt levande utan att begränsa andra arters livsmöjligheter eller förstöra för kommande generationer.

Svenska kyrkan har utfärdat en färdplan för klimatet. Den innebär att vi ska minska vår egen klimatpåverkan och bidra till mänsklighetens gemensamma arbete för att bromsa effekterna av klimatförändringarna. Vi ska lyfta andliga och existentiella aspekter samt uppnå klimatneutralitet för den egna verksamheten till år 2030.

Vad kan du göra för miljön?

Tillsammans kan vi förändra! Vill du vara med och påverka, engagera dig ideellt i någon av våra församlingar med gudstjänster, odling eller soppluncher, i samtals- eller ungdomsgrupper? Välkommen att kontakta oss här!

Att engagera sig i vår ideella miljögrupp är ett utmärkt sätt att träffa likasinnade människor och göra en positiv skillnad i samhället. Tillsammans kan vi skapa en mer hållbar framtid!

Varför arbetar vi med hållbarhet och miljö?

Allt levande är skapat av Gud i kärlek. I bibelns första berättelse kan vi läsa om hur varje dags skapelseverk avslutas med orden och Gud såg att det var gott. Människans uppdrag som förvaltare av skapelsen innebär att, i samma kärlek och omsorg som Gud, värna och respektera varje liv och dess möjligheter till utrymme och utveckling.

Miljöarbetet i Svenska kyrkan

Svenska kyrkan lyfter miljöfrågor ur andliga och existentiella aspekter för en hållbar värld ska vara återkommande inslag i verksamheten. På ett internationellt plan strävar vi efter att lyfta de mest utsatta ländernas och gruppernas perspektiv till beslutsfattare. Vi försöker också vara en röst för miljön och påverka politiska beslut genom debattartiklar och uttalanden.

Miljöarbetet i Västra Frölunda pastorat

Det är i församlingarna som miljöarbetet blir konkret. Arbetet sker överallt; på våra förskolor i samtal och aktivitet med barnen, genom vår energianvändning i fastigheter, resor, inköp, investeringar, förvaltning av skog och mark och hantering av kemikalier. Varje del, stor som liten, gör skillnad.

Vallmo på en blomsteräng.

Miljödiplomering

Västra Frölunda pastorat ska bli miljödiplomerat (blev miljödiplomerat fas 1 21 november 2021) och arbetet är i full gång.