Foto: Daniel Hultenmo

Gemenskap och samarbete för en god sak

Som ideell i Västra Frölunda församling kan man verkligen göra skillnad. Utan dem skulle många av församlingens projekt som på olika sätt bidrar till samhället inte fungera. Ett av dessa är second hand-butiken i församlingshemmet, som öppnade i november. – Att göra något som ger glädje både till mig själv och till andra känns verkligen fantastiskt, säger Ing-Marie Nilsson, en av de ideella.

Västra Frölunda pastorat bedriver en hel del samhällsnyttigt arbete, som till stor del drivs av ideella krafter. Besöksverksamhet för äldre och ensamma, sopplunch, mat- och klädutdelning och kyrkvärdar är några exempel. Sedan i höstas kan man även hjälpa till i en second hand-butik, belägen i undervåningen i församlingshemmet. Totalt är det omkring 30–40 ideella som engagerar sig på olika sätt i församlingen.

– Den här strukturen som vi har nu hade vi inte när jag först började komma hit för sex-sju år sedan, utan det har successivt ökat och ökat. Vi har blivit fler ideella och vi är en fantastisk grupp med en bra gemenskap. Jag har så många ”goa” minnen och nu med den här fantastiska second hand-butiken har det blivit ytterligare ett lyft. Vi finns här för dem som behöver hjälp och stöd och vi märker att de som kommer hit också känner stor glädje, säger Ing-Marie Nilsson.

Danica Suboticki är också ideell i butiken, även hon lyfter fram den gemenskap som de har med varandra.

– Det handlar om kärlek till min nästa och det är lika mycket givande som tagande. Gemenskapen som vi har här är oerhört viktig, både mellan oss som hjälper till och med dem som kommer hit. Vi har människor som bara kommer in och är i behov att träffa någon och prata, som är ensamma eller övergivna eller så. Så vi är här för att hjälpa på flera olika sätt, säger hon.

Second hand-butiken öppnade i november, och invigdes under globala veckan. I en tid som är allt tuffare kan människor komma till butiken och för en billig peng köpa kläder. Alla inkomster går dessutom till pastoratets diakonala arbete. På samma gång har butiken också blivit en mötesplats både för de ideella och för dem som kommer för att handla.

– Jag känner mig så lugn här, det gör man när man kommer hit till kyrkan. Vi är som en stor familj här som hjälper varandra, fortsätter Ing-Marie.

I butiken har de ett schema där tre personer arbetar åt gången. Men det är tydligt att det är lika mycket en mötesplats som en arbetsplats – förutom de tre som är uppsatta för tjänstgöring just denna dag är även tre-fyra andra ideella på plats och rycker in där det behövs.

– Jag har nyligen flyttat hit från USA och började komma hit och hjälpa till i december. Stämningen är så varm och välkomnande. För mig är det underbart att se de föräldrar som kommer hit och köper kläder till sina barn och blir så glada över att de kan hitta kläder i gott skick som inte är så dyra. Ibland är det folk som kommer in för att säga hej, ta en kopp kaffe och vara en del i stämningen som är här. Jag blev förvånad att det är så här, i USA säger man att man inte går till kyrkan längre i Sverige men det är inte så, säger Catherine Domareki, som också arbetar ideellt i butiken.

Floid Gumbo är anställd som assistent i församlingsverksamheten och finns med i flera av de ideella projekten som församlingen driver. I hennes arbetsuppgifterna ingår också att samordna arbetet i second hand-butiken.

–  Vi gör det här tillsammans med de ideella, utan dem hade det inte gått att driva det här. Vi är ett team – de som arbetar ideellt och vi som är anställda, och vi ser till att vi servar människor i vår omgivning som behöver stöd. Jag tror att man måste tro på den här verksamheten om man är med här och att man känner att man vill ge till andra människor. Och så hoppas jag att de får någonting tillbaka, säger hon och fortsätter:

– Jag känner en så stor tacksamhet i att se människor växa i uppdraget som ideell i församlingen. Jag har fått vara med på den här resan med och jag är så glad, det ger så mycket att jobba med människor. Jag känner en stor glädje att vara här, både med de som är behövande och de som hjälper andra. Och jag känner också att jag växer i uppdraget som samordnare för denna givande verksamhet.

Text och bild: Daniel Hultenmo

Second hand-butik

Second hand-butiken i Västra Frölunda församlingshem har öppet tisdagar och torsdagar 10.00-15.00. Välkommen att fynda kläder och skor till låga priser. Nu vårrea!

Du behövs

Vill du engagera dig i Svenska kyrkan genom att bidra med din tid och talang? Vi behöver varandra och genom att samarbeta gör vi närmiljön till en bättre och varmare plats.