Foto: Pexels

Miljöarbetet i Västra Frölunda pastorat

Det är i församlingarna som miljöarbetet blir konkret. Arbetet sker överallt; på våra förskolor i samtal och aktivitet med barnen, genom vår energianvändning i fastigheter, resor, inköp, investeringar, förvaltning av skog och mark och hantering av kemikalier. Varje del, stor som liten, gör skillnad.

Vi arbetar genom miljöledningssystemet ”Kyrkornas miljödiplomering”. Vi ser över alla våra verksamhetsområden med ett klimat- och hållbarhetsperspektiv; vår pastorala verksamhet och hur vi gestaltar de teologiska perspektiven på klimatfrågan. Arbetet med Svenska kyrkans miljödiplomering görs i steg och vi miljödiplomerades i Fas 1 i november 2021.

Genom att uppmärksamma Kyrkornas globala vecka varje år under november månad inbjuder vi församlingsbor till gudstjänster, aktiviteter, föredrag och samtal för att tillsammans fördjupa våra kunskaper kring klimat, rättvisa och hållbar utveckling, inspireras av varandra, visa att de här frågorna är viktiga för pastoratet och Svenska kyrkan och hur vi kan arbeta för en hållbar framtid.

Konkreta energi- och miljömål

Insatser görs för att på lång sikt minska energiförbrukningen med 1% per år. Fastighetsavdelningen gör ett omfattande arbete med lokalerna, till exempel genom att byta fönster och lampor, isolera och byta elelement mot värmepumpar. All personal samarbetar genom att exempelvis minska på mat- och restavfall, bara använda den belysning som behövs och resa mer klimatsmart.

• Energiförbrukningen i pastoratet ska minska långsiktigt med 1% per år
  • Pastoratets utsläpp av koldioxidutsläpp (CO2 ekv.) kan ytterligare minska från dagens nivå
  • Med det digitala verktyget CEMAsys beräknas årliga koldioxidutsläpp. Här räknar vi in utsläpp från många delar av verksamheten, som exempelvis våra bilar, tjänsteresor, avfall och el/fjärrvärmeförbrukning.

Pastoratets fastighetsavdelning arbetar med åtgärder som syftar till minskad energianvändning och koldioxidavtryck:

• Elradiatorer för uppvärmning av lokaler byts mot värmepumpar
  • Optimering av drifttider och luftflöden på alla fastigheter
  • Fönsterbyten i Tynnereds kyrkas kontorsdel
  • Värmeläckage på fastigheter mäts upp och åtgärdas med förbättrad isolering
  • Ledifiering pågår, dvs utbyte av gammal belysning till ledbelysning överallt där det är möjligt samt att rörelsevakter på belysning installeras

Alla anställda i pastoratet arbetar med:

• ”Tom lokal är släckt lokal” och använda endast belysning som behövs, dvs inte tända upp hela lokalen om det inte behövs
  • Att inte använda elradiatorer och andra elelement för uppvärmning
  • Försöka att minska på mat- och restavfall samt på källsorterat avfall
  • Försöka åk mindre bil i tjänsten
  • Undvika resor med flyg