Foto: Pexels

Varför arbetar vi med hållbarhet och miljö?

Allt levande är skapat av Gud i kärlek. I bibelns första berättelse kan vi läsa om hur varje dags skapelseverk avslutas med orden och Gud såg att det var gott. Människans uppdrag som förvaltare av skapelsen innebär att, i samma kärlek och omsorg som Gud, värna och respektera varje liv och dess möjligheter till utrymme och utveckling.

Som kyrka innebär det att i vår vardag leva så att detta blir verklighet; att leva efter den gyllene regeln och stå upp för alla människors lika värde, samt att låta den kallelsen även innefatta allt i skapelsen.

Vi behöver se och bli medvetna om hur vårt agerade påverkar både andra människor och andra levande arter runtom på jorden, både nu och i framtiden. Klimatfrågan är en rättvisefråga: de som påverkar klimatet minst på negativt sätt är de vars liv redan idag påverkas mest av klimatförändringarna; de som får lämna sina hem och drabbas av svält och fattigdom.

Vårt uppdrag är att ta vår kallelse vi fått från Gud i skapelseberättelserna på allvar. Att vara levande exempel på hållbara vägar framåt, hjälpa varandra och förmedla hopp.

Klimat är ett av Västra Frölunda pastorats tre prioriterade områden. I församlingsinstruktionen står det att:

”det är en del av kyrkans uppdrag att värna om jorden vi har fått att förvalta och bidra till skapelsens återupprättelse. Hållbarhet är ett angeläget ämne då konsekvenserna av global uppvärmning blir allt allvarligare. Som pastorat har vi ansvar för att vara med och leda en god utveckling. Vi vill aktivt arbeta för en hållbar utveckling och för att sporra varandra att vara del i resan genom att bjuda in till samtal och bilda opinion.”

Visionen för pastoratets miljödiplomeringsarbete är

Västra Frölunda pastorat verkar utifrån vårt skapelseansvar för en andlig, social och materiell hållbarhet i kyrka och samhälle

Pastoratets policy för miljöarbetet är att

• Lyfta andliga och existentiella aspekter relaterade till miljöpåverkan och klimatkrisen samt visa på betydelsen av kyrkans hopp.
  • Ha en samsyn i pastoratets församlingar och enheter avseende miljömålen.
  • Vara ett föredöme i den gröna omställningen genom att påverka och inspirera till en skapelsevänlig inställning och en hållbar livsstil för kyrka, individ och samhälle.
  • Ta ett socialt och ekologiskt ansvar vid inköp och upphandlingar.
  • Arbeta förebyggande och med ständig förbättring för skapelsens hållbarhet
  • Följa lagar och förordningar inom miljöområdet.