En blandad ungdomskör som sjunger inomhus.

Körer för unga

Gör något kul tillsammans och lär känna nya kompisar. Sjung i kör. Gamla eller nya låtar. Du väljer.

Välkommen att delta i våra verksamheter

Hittar du någon verksamhet som du tycker verkar intressant eller som du vill delta i? Då är du varmt välkommen! Hör gärna av dig till respektive kontaktperson om du vill veta mer!

De flesta verksamheter är kostnadsfria. Verksamheter för barn är alltid gratis!

Våren 2024

Vocalis Mariae - Västerås domkyrka

En kör för flickor/unga kvinnor som hunnit en bra bit i sitt körsjungande. Hit kan man bli uppflyttad från domkyrkans yngre flickkörer, men det är självfallet öppet för alla tjejer att söka. De flesta i kören är i gymnasieåldern, några yngre, några äldre. Många kommer och gör sina läxor i väntan på övningen och andra kommer i god tid för att hinna med lite tjejsnack. Det finns mackor om man behöver lite energipåfyllnad.
Vi jobbar med mer avancerad musik som vi framför både i gudstjänster och vid olika konserter. Man bör ha tidigare körvana och kunna läsa noter. Ett bra gehör behövs också, men framför allt ska man ha en bra röst och en stor vilja att satsa på kören. Resultatet blir en flickkör som klingar rent, som kan arbeta snabbt och seriöst, som vill utveckla röstens möjligheter och ha gränslöst roligt under tiden.
Till den här kören är det provsjungning, så man träffar körledaren ensam.
Plats: Kyrkbacksgården
Dag och tid: Tisdagar kl 18.30–20.00
Termin: 9 januari-4 juni
Kontakt: Anna-Karin Annmo, 021-81 46 17, anna-karin.annmo@svenskakyrkan.se

Herrkören - Västerås domkyrka

Herrkören är domkyrkans unga manskör, med 24 killar och unga män mellan ca 13 och 25 år, i stämmorna countertenor, tenor och bas. I herrkören läggs stor vikt vid röstvård och -skolning, och musiken sträcker sig från medeltida repertoar till nyskriven – regelbundet komponerad av körens egna sångare och tonsättare! Audition.
Plats: Kyrkbacksgården
Dag och tid: Måndagar kl 17.00-18.30 och onsdagar tillsammans med gosskören kl 16.45-18.00
Termin: 8 januari-5 juni
Kontakt: Joakim Olsson Kruse, 021-81 46 18, joakim.olssonkruse@svenskakyrkan.se

Rockkören Epos

Rockkören Epos är en ungdomskör för dig som är 17 år eller äldre. Repertoaren är den musik som deltagarna själva gillar, med specialskrivna arrangemang av körledaren, vilket gör att kören får en helt egen profil. Det är bland annat rock, pop, musikal, svenskt, engelskt, alltså ingen traditionell kyrkomusik. Audition.
Plats: Mikaelikyrkan
Dag och tid: Torsdagar udda veckor kl 18.30-21.00
Termin: Januari-juni
Kontakt: Micke Winterquist, 021-40 45 58, micke.winterquist@svenskakyrkan.se

Önsta Ungdomskör

För dig som börjat årskurs 7 och uppåt. Med allt från klassiskt till pop.
Plats: Önsta Gryta kyrka
Dag och tid: Onsdagar kl 16.30-17.30