Gravanordning

En gravanordning är en gravsten, ett kors eller annan gravutsmyckning.

Innan du låter tillverka och sätter upp en gravanordning, det vill säga en gravsten, ett kors eller annat behöver du lämna in en ansökan om detta till Kyrkogårdsförvaltningen.

I ansökan lämnar du uppgift om:

- Storlek
- Utformning av inskription (text, symboler, citat). Vid text på annat språk än svenska ska en översättning finnas med
- Montering
- Materialval

Kyrkogårdsförvaltningen behöver också godkänna om gravanordningen ska ändras eller tas bort.

Här kan du ladda ner ansökan om gravanordning/gravöverbyggnad:

Centrala Gravvårdskommittén har arbetat fram monteringsanvisningar som behöver följas. Du kan ladda ner dem här nedan.

Centrala Gravvårdskommittén består av representanter från Svenska Kyrkans Arbetsgivarorganisation, Sveriges kyrkogårds- och krematorieförbund, Föreningen Sveriges Kyrkgårdschefer och Gravvårdsfirmornas Riksorganisation.

Kommitten ansvarar bland annat för framtagning av riktlinjer, beräkningsmodeller samt regelverk och instruktioner för montering och provning av gravvårdar.
Kyrkogårdsförvaltningen i Västerås följer dessa regelverk och rutiner och genomför kontinuerligt provtryckning av gravanordningar.

Centrala Gravvårdskommitténs monteringsanvisningar