Begravning

När vi måste ta avsked av en nära anhörig är begravningen en viktig del. Ni får hos oss möjlighet att samtala om sorgen och saknaden med någon av våra präster och tillsammans med en musiker skapa en så fin och personlig begravning som möjligt. #närlivethänder

När någon avlidit är det vanligaste förfarandet att de anhöriga först kontaktar en begravningsbyrå som hjälper till att boka kyrka och präst till begravningen.

Prästen kontaktar sedan de anhöriga för att förbereda begravningen, så den blir så fin och personlig som möjligt.
Musik via CD/Spotify/Youtube/mp3 tillåts inte i Turinge-Taxinge församling. Levande musik för en levande gudstjänst blir väldigt bra.

Minnesstund i samband med begravningen kan hållas i Stora salen i Herrgården eller i Gamla skolan vid Turinge kyrka. Kafé Änglagott kan från församlingen anlitas för förtäring vid minnesstunden och också sköta det praktiska med dukning och servering om ni inte vill göra det själva. Kontakta församlingsexpeditionen för mer information om detta.

Efter begravningen finns möjlighet att samtala enskilt med präst och/eller diakon samt vara med i en sorgegrupp, för att bearbeta sorgen efter den avlidne.

Kyrkans präster finns alltid tillgängliga som ett stöd i din sorg. Vill du ha kontakt med en särskild person? Du hittar telefonnummer till alla anställda under "personal" här på hemsidan.

Borgerlig begravning
Det finns möjlighet till borgerlig begravning i kapellet vid Turinge kyrka. Borgerliga begravningar förrättas av en representant från Länsstyrelsen eller annat behörigt ombud. Vid en borgerlig begravning erbjuds inte präst och musiker från Svenska kyrkan, ej heller klockringning i samband med ceremonin. Begravningsbyråerna kan svara på dina frågor om en borgerlig begravningsceremoni.

BESTÄLL FÖRTÄRING TILL ER MINNESSTUND FRÅN KAFÈ ÄNGLAGOTT OCH LÅT OSS SKÖTA DET PRAKTISKA.

MENYFÖRSLAG

Matigt:
Smörgåstårta eller räksmörgås

Fika:
Prinsesstårta, chokladbiskvi, bullängd och/eller kakor

Dryck:
Mineralvatten, kaffe/te

Vi önskar er beställning senast 7 dagar i förväg.

KONTAKT OCH BOKNING

Har ni några frågor eller vill boka, välkommen att höra av er!

Kaféet har öppet mån-fre kl 10-16 och lör-sön kl 10-15.
Linnea Andersson, Verksamhetsansvarig - Kafé Änglagott
Tel: 08-554 909 30 Email: info@anglagott.se