Dop

"Jag vill att mitt barn ska vila i starkare händer är mina egna" Orden yttrades en gång av en förälder som lät döpa sitt barn. Dopet ger för många denna trygghet men också löftet om att alltid vara buren av en Gud som finns närvarande i allt som sker. #närlivethänder

Vi välkomnar både små barn och ungdomar och vuxna att låta sig döpas i vår församling. Som vuxen har man först ett samtal med präst före dopet. I samband med ett barns dop träffas präst och föräldrar och pratar bl.a. om dopet och bestämmer musik och psalmer och hur ordningen kommer gå till.
Musik via CD/Spotify/Youtube/mp3 tillåts inte i Turinge-Taxinge församling. Levande musik för en levande gudstjänst blir väldigt bra.

Församlingen har tre kyrkor och det går att döpa i samtliga. Dop i det lilla kapellet på Turinge kyrkogård, i Herrgårdskapellet eller i Herrgårdsparken (under sommaren) kan också erbjudas. Vid dop på annan plats frågas om vid bokningstillfället.

Doptiderna alternerar mellan kyrkorna, och de tider vi primärt erbjuder är lördagar kl 11.00, 13.00 och 14.30 samt söndagar kl 14:00. Minst en gång om året erbjuder vi dop på ”drop-in” och detta annonseras i god tid.

Boka gärna i god tid för att vara säker på att att få det datum, den präst och den kyrka som ni önskar. Vi kan inte garantera att vi alltid kan uppfylla era önskemål, men kontaktar ni oss och bokar i god tid så finns det stora möjligheter att ni får som ni önskar.

Dop kan ske i en enskild dopgudstjänst (vilket är vanligast) eller i någon av församlingens söndagsgudstjänster. Under vår och höst firas även gudstjänster med rubriken "Gudstjänster med SMÅ och stora" där församlingens barnkörer ofta medverkar. Då finns det också utrymme för dop.

Har man ingen egen dopklänning finns det att låna på församlingsexpeditionen. Likaså finns lokal att låna gratis för församlingsbor (avgift för icke församlingsbor). Både Herrgården och Gamla skolan är populära att boka i samband med dop. Kafé Änglagott kan kontaktas för att få hjälp med tårta och fika om så önskas. info@anglagott.se

Boka dop genom att kontakta församlingsexpeditionen på tel 08-554 909 20 eller skicka in en bokningsförfrågan via hemsidan här nedan så kontaktar vi er nästkommande arbetsdag. Du kan också turinge-taxinge.forsamling@svenskakyrkan.se och maila till expeditionen.

Preliminärboka dop här!

Skicka en bokningsförfrågan och vi kontaktar dig nästkommande arbetsdag.

Till bokning