En kvinna i orange tröja och hästsvans sitter och blundar.
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Välkommen att fira gudstjänst i någon av Nykvarns kyrkor!

Att fira regelbunden gudstjänst är något många finner som vilsamt. Antingen om det är på en vardag i en enkel veckomässa eller i söndagens högmässa. Alla former av gudstjänst återspelar närhet och högtidlighet.

I kyrkorummet får man en stund för sig själv och Gud. Församlingen förenas i bön och sång. Man får lyssna till texter som har talat till människor i flera tusen år och i en predikan eller betraktelse får tänka efter hur dessa texter kan förstås in i vår vardag, i Nykvarn mer än 2000 år senare.

Gudstjänst är vila och en början och ett avslut på veckan. Lägg av er allt som har varit och samla ny kraft. Någon har kallat det som "att ladda batterierna" och det är precis så vi vill att det ska vara.

Församlingen firar gudstjänst varje söndag och kyrklig helgdag - hela året. Samt veckomässor i Nykvarnskyrkan varje onsdag kl 18. Lunchbön firas i Nykvarnskyrkan tisdag-fredag kl 12 under terminerna.

Gudstjänster på finska firas en söndag i månaden och vid några tillfällen under året firas den söndagliga gudstjänsten på två språk, svenska och finska.

Följ oss på Facebook eller läs vidare i kalendariet för att veta mer.

En graffitimålning av en ängel på en betongvägg.

Tankar inför helgen – präster funderar utifrån söndagens texter

"Änglaresor går inte som på räls. De är lite svåra att beskriva. Änglar måste färdas genom oändliga dimensioner, endast burna av himmelsk kraft. Så ängelns resa är inte som din, men ni är på väg till samma plats, på samma gång.". Läs tankar inför helgen.

Be för mig vid nästa gudstjänst

Varje gudstjänst ber vi till Gud. Om du vill så ber vi gärna för dig.
Kom ihåg att markera om du vill vara anonym.

Lär dig lite mer om Bibeln

Bibeln består av 77 böcker, skrivna av olika författare och i olika tider. De äldsta är från cirka 900 före Kristi födelse och de yngsta från ca 100 efter Kristi födelse. Läs mer om Bibelns olika delar här.