Vigsel

Att ingå äktenskap är ett sätt att offentligt säga ja till varandra och ett liv tillsammans. En vigsel äger rum tillsammans med er och alla inbjudna gäster, eller så är det bara ni två med kyrkans vittnen. Båda alternativen är högtidliga och nära! #närlivethänder

I vigselgudstjänsten lovar vi som par att älska varandra, dela glädje och sorg och vara trogna, tills döden skiljer oss åt. Vi ber att kärleken alltid ska finnas mellan oss. Gud är kärleken och all kärlek har ytterst sitt ursprung i Gud. Detta oavsett vem vi viljer att dela livet med. Läs vigselprogrammet med dess olika alternativ här.

Turinge-Taxinge församling erbjuder tre kyrkor för bröllop. Turinge kyrka, Taxinge kyrka och Nykvarnskyrkan. Det går också att vigas i det lilla kapellet på Turinge kyrkogård eller i Herrgårdskapellet. Vid bröllop på annan plats så frågar ni om det i samband med bokning.

För er som vill gifta er men inte bjuda in gäster och ordna fest efteråt bokar som vanligt. Församlingen står för vittnen om ni behöver. Själva akten i kyrkan är avgiftsfri om en av er är medlem i Svenska kyrkan.

Samtal med präst sker ett par veckor innan bröllopet och det går att träffa musikern vid tillfälle och lyssna på in- och utgångsmusik och hjälp att välja psalmer. Våra musiker är duktiga och kan tillgodose de flesta önskemål - våra musiker kompar även era solister som ni anlitar. Musik via CD/Spotify/Youtube/mp3 tillåts inte i Turinge-Taxinge församling. Levande musik för en levande gudstjänst blir väldigt bra.

Är det dags för bröllop? Boka gärna i god tid för att vara säker på att att få det datum, den präst och den kyrka som ni önskar.

Vigseltiderna alternerar mellan Turinge och Taxinge kyrka, och de tider vi primärt erbjuder är lördagar kl 11.00, 13.00, 14.30 och 16.00.

Vigslar på ”drop-in” erbjuds i regel på midsommarafton och annonseras i god tid.

Vi kan inte garantera att vi alltid kan uppfylla era önskemål, men ringer ni och bokar i god tid så finns det stora möjligheter att ni kan få det precis såsom ni önskar.

I Turinge-Taxinge församling gör vi ingen skillnad på om brudparet är av lika eller olika kön. Störst av allt är kärleken.

Boka vigsel genom att kontakta församlingsexpeditionen på tel 08-554 909 20 eller skicka en fråga med nedan formulär så kontaktar vi er tidigast nästkommande arbetsdag.

Kontakta mig angående vigsel!

Du kommer att kontaktas av församlingen tidigast nästkommande arbetsdag. De uppgifter du angett sparas i syfte för att kontakta dig vidare för bokning eller förfrågan, därefter raderas dina uppgifter. Om ni bokar en vigsel kommer era personuppgifter föras in i bokningsprogrammet för vidare handläggning av vigseln. Uppgifterna kommer inte att användas i annat syfte än att fullfölja bokningen och inte ges ut till tredje part. När eventuell bokning skett och vigseln är registerad görs detta i Kyrkobokföringen och den i paret som inte är medlem registreras i vigselboken. Detta påverkar inte medlemskapet och uppgifterna kommer inte att användas i reklamsyfte.