Norra Björke kyrka

Norra Björke kyrka

Norra Björke ligger vid foten av Hunneberg längs riksväg 44. Det var här det berömda Vittenefyndet gjordes 1995. Sveriges genom tiderna tredje största guldskatt innehållande fem guldringar med sammanlagt vikt på 1,9 kg

Gå en digital rundtur i Norra Björke kyrka!

Helskärmsläge:
Klicka i det högre nedre hörnet på bilden när pilen har blivit en hand. För att avsluta helskärmsläget, tryck på Esc.
Zoom:
Använd hjulet på musen.
Gå till höger eller vänster i bilden:
Håll nere vänster musknapp och dra fram och tillbaka/upp och ned, alternativt använd piltangenterna.

Kyrkans äldsta delar stammar från tidig medeltid. Den breddades och utvidgades mot öster 1754 och större fönster togs upp. På 1600-talet fanns en klockstapel som revs 1817. Istället byggdes en port i kyrkomuren, där klockorna hängdes. Denna betraktas idag som unik och här hänger nu tre klockor.

Kyrkans äldsta inventarium är dopfunten från 1200-talet.

1776 fick kyrkan sin altartavla målad av mäster Nubbe i Göteborg och tavlan på södra långhusväggen tillkom 1941 och är utförd av Olle Hjortsberg.

Figurmålningarna på läktarböstet symboliserar olika mänskliga dygder.

Orgeln byggdes 1967 av orgelbyggare Johansson i Liared och har tio stämmor och två manualer.

Foto: Stefan Lindberg