Gravar dekorerade med färggranna blommor på en kyrkogård.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Gravskötsel

En välvårdad kyrkogård är ett värdigt vilorum för de bortgångna och en plats många människor som ger ro och tillfälle för eftertanke.

Ansvaret för skötseln av begravningsplatsen delas mellan församlingen och gravrättsinnehavarna. Församlingen ansvarar och sköter de allmänna ytorna och gravrättsinnehavarna ansvarar för att hålla sina gravar i vårdat skick.

Som innehavare av graven kan du välja att sköta den själv eller att ingå ett skriftligt  gravskötselavtal med Stallarholmens församling.

Här kan du ladda ner församlingens gravskötselavtal.

Planteringslådor

I vår strävan att erbjuda gravrättsinnehavaren en så bra gravskötsel som möjligt och samtidigt ta hänsyn till både arbetsmiljö och miljö har församlingen beslutat fr o m 2021 investera i långtidsvattnade planteringslådor.

Lådorna lånas ut och sköts av församlingen och återtas efter avtalstidens slut. Vid nytecknande av gravskötsel monteras alltid en planteringslåda.

Alternativ på gravskötsel

Grundskötsel 400 kronor
- planteringslåda
- vattning
klippning av gräs och/eller skötsel av grusyta på gravplatsen
- borttagning av vissna snittblommor samt vår- och höststädning.

Full skötsel: 850 kronor
- grundskötsel
- vår-, sommar- och höstplantering

Krans till Allhelgonahelgen: 100 kronor/styck

Gravljus inkl tändning till Allhelgonahelgen: 50 kronor/styck

Avtalstid

Fr o m 2022 erbjuder församlingen endast 1-årsavtal. Skötseln utförs så länge fakturorna betalas. Önskar man ändra eller avsluta avtalet kontaktas församlingen.

Avtalsvillkor

Om gravplatsen återlämnas till församlingen görs ingen återbetalning av redan inbetald avgift för gravskötseln.

Avtalet löper tills uppsägning inkommer eller betalning uteblir.

Avtalet börjar gälla när avgiften har inkommit till församlingen.

Betalning

Församlingen skickar faktura på det totala beloppet efter att underskrivna avtal kommit församlingen tillhanda.

Faktura skickas löpande varje år tills avtal sägs upp.

Övriga tjänster

Församlingen hjälper även till med andra tjänster, såsom utläggning av blommor på gravplats, tändning av ljus på speciella dagar samt riktning av gravvård. För dessa tjänster tar vi ut en extra avgift.

Rengöring av gravvård: 500 kronor/timme.

För mer information om övriga tjänster och priser, kontakta stallarholmen.forsamling@svenskakyrkan.se, tfn 0152-346 40.