Foto: Camilla Belusa

Kyrkogårdar/begravningsplatser

I församlingen finns tre kyrkogårdar – Sollentuna kyrkogård i Norrviken, Silverdals griftegård i Silverdal och den nybyggda begravningsplatsen vid S:t Eriks kyrka som invigdes i december 2017

Bokning av begravning/gravsättning

Bokning av begravning
Tfn: 08-505 514 00
Måndag- Fredag 09.00-16.00
Lunchstängt mellan 12.00-13.00
E-post: sollentuna.bokning@svenskakyrkan.se

Kyrkogårdsexpeditionerna
Gravsättningar av urna och övriga kyrkogårdsärenden samt gravsättning av kista på muslimska gravkvarteret sollentuna.kyrkogardsexpedition@svenskakyrkan.se
Telefontid: Måndag - fredag 9.00-11.30
Tfn: 08-505 513 16

S:t Eriks begravningsplats

På en höjd med utsikt över Edsviken ligger S:t Eriks begravningsplats med dess kyrka. Här finns sedan december 2017 en askgravplats samt en askgravlund. Askgravplatsen är endast för folkbokförda i Sollentuna kommun.

Silverdals griftegård

Silverdals griftegård anlades 1914 i försvarets regi och blev församlingens 1960. Här finns också begravningskapellet Garnisonkapellet och ett krematorium.

Sollentuna kyrkogård

Sollentuna kyrkogård – med anor från 1100-talet är belägen i Norrviken intill Sollentuna kyrka. Här finns också begravningskapellet Stillhetens kapell.

Rabattskötsel

Sköt graven själv eller låt oss på kyrkogården sköta den.

Gravrättsinnehavare sökes

Begravningsenheten i Sollentuna församling håller på att komplettera gravboken och behöver uppdatera och hitta aktuella gravrättsinnehavare till gravrätterna på våra begravningsplatser. En gravrätt måste ha en innehavare antecknad i gravboken, annars är det upp till upplåtaren att besluta om gravrätten. I de flesta fallen innebär detta att gravrätten återgår till upplåtaren som är Begravningsenheten i Sollentuna församling. Det är därför viktigt att släktningar eller närstående hör av sig till Begravningsenheten fall vetskap finns om att en gravrättsinnehavare inte längre finns för en gravrätt.

Allmänna bestämmelser för församlingens kyrkogårdar

För allas trivsel och med respekt för sörjande och avlidna, har vi några allmänna regler vid kyrkogårdarna. Tack för att du respekterar dem!

Begravningsombud

Kontakta gärna Länsstyrelsens begravningsombud vid frågor som rör personer som avlidit som inte är medlemmar i Svenska kyrkan.

Kyrkorådets begravningsutskott

Kyrkorådets begravningsutskott ansvarsområde är begravnings-verksamheten som finansieras av begravningsavgiften.

Kontakta oss

Vi bokar dop, vigsel och begravningar. Du välkommen att ringa eller mejla. Här hittar du också kontaktinformation för anställda och förtroendevalda.

Frågor om kyrkogårdsärenden

Kontakta kyrkogårdsenheten om du har frågor om tex gravrätter.

Vanliga frågor om begravning

Här hittar du en samling av vanliga frågor om begravning.

kyrkans Begravningsplatser förr och nu

Över drygt tusen år av spännande kulturhistoria. Våra svenska kyrkogårdar är ett kulturarv som både kyrkogårdsarbetare och besökare bidrar till att utveckla genom sin omsorg.
Läs om Kyrkans begravningsplatser förr och nu – en skrift från Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation