Någon att prata med

Om du behöver prata med någon eller kanske ta en fika digitalt, kan du ringa en präst eller en diakon. I församlingen finns även familjerådgivare och legitimerade psykoterapeuter som du kan boka en samtalstid med. Jourhavande präst har öppet alla kvällar kl. 21.00–06.00. Ring 112 och be att få bli kopplad till Jourhavande präst.

Ibland behöver man någon att tala med. Det kan röra sig om livsfrågor, tro, relationer, sjukdom eller sorg. Vi inte är längre bort än ett samtal. Ring 08–505 513 00 och fråga efter en präst eller diakon i Sollentuna församling, så pratar vi en stund tillsammans.

Du kan också boka en längre tid med en diakon, präst, terapeut eller en familjerådgivare. Du kan också anmäla ditt intresse för att delta i en sorgerupp. Välkommen att höra av dig!

Sorgegrupper och sorgestöd

Vänder sig främst till dig som mist en nära anhörig. Tillsammans med andra får du möjlighet att bearbeta din sorg, få stöd och redskap.

Ring jourhavande präst

Akut samtals- och krisstöd. En del av Svenska kyrkans själavård. Jourhavande präst har öppet alla kvällar kl 21.00–06.00. Du kan ringa om du är ledsen, rädd, orolig, eller känner dig ensam. Ring 112 och be att få bli kopplad till Jourhavande präst. Den som svarar är präst inom Svenska kyrkan.

Jourhavande präst lyssnar på din berättelse

Ingen ska behöva vara ensam med svåra tankar. Därför har Jourhavande präst öppet när många andra har stängt. Prästerna i jouren lyssnar och för inte vidare det som sägs.

Diakoner

Diakoni är kyrkans sociala arbete. Uppdraget är att genom delaktighet, respekt och ömsesidig solidaritet möta människor i utsatta livssituationer.

Sjukhuskyrkan - ett stöd i livets slutskede

– Vi pratar inte om döden, vi pratar som livet, säger Katharina Wolf Erixon, sjukhusdiakon på Sollentuna sjukhus palliativa avdelningar sedan 1 oktober 2020. Katharina Wolf Erixon samtalar med patienter som vårdas i livets slutskede:

Livscentrum

När livet ställer stora krav kan vi ibland behöva någon att tala med.