Begravning

Här kan du läsa om hur en begravning går till, olika sätt att gravsättas med mera.

Olika gravsättningar

På Sollentunas kyrkogårdar finns följande gravsättningsmöjligheter.

Urna

Församlingen lånar ut urnor för urngravsättnig. Ett miljövänligt alternativ som församlingen erbjuder är urna tillverkad i miljövänlig bark och kostar 600 kr.

Bårtäcke

Ett vackert bårtäcke används ofta vid begravningar som ett miljövänligt alternativ istället för blomsterdekorationer på kistan. I Sollentuna församlings kyrkor och kapell finns det olika bårtäcken. Här nedan kan du se vilka bårtäcken som finns i respektive kyrkorum.

Lokaler att låna/hyra

Angivna hyreskostnader gäller från och med 1/1 2024.

Begravningsombud

Kontakta gärna Länsstyrelsens begravningsombud vid frågor som rör personer som avlidit som inte är medlemmar i Svenska kyrkan.

Begravningsavgiften

Alla som har inkomst i Sverige betalar en begravningsavgift.

Sök efter gravsatta

Här kan du söka efter gravsatta på kyrkogårdar hos för närvarande 42 kyrkogårdsförvaltningar.

Silverdals krematorium

Silverdals krematorium renoverades 1999 och är ett av de modernaste i landet

Någon att prata med

Om du behöver prata med någon eller kanske ta en fika digitalt, kan du ringa en präst eller en diakon. I församlingen finns även familjerådgivare och legitimerade psykoterapeuter som du kan boka en samtalstid med. Jourhavande präst har öppet alla kvällar kl. 21.00–06.00. Ring 112 och be att få bli kopplad till Jourhavande präst.

Vanliga frågor om begravning

Här hittar du en samling av vanliga frågor om begravning.

Hur går en begravning till?

När döden kommer nära är det ofta många frågor som behöver svar. En del svar kan du få i samråd med din kyrka, präst, musiker och begravningsbyrån.

Begravning för den som inte tillhör Svenska kyrkan

När en person som inte är medlem i Svenska kyrkan ska begravas måste den församling, som den avlidne var skriven i, kontaktas.

Här kan du läsa mer om de bestämmelser som finns kring begravning i Sollentuna församling: Begravningspastoral (PDF, 18kb)