Foto: Camilla Belusa

Begravning och kyrkogårdar

Här får du svar på frågor om begravning, kyrkor, kapell.

Bokning av begravning/gravsättning

Bokning av begravning
Tfn: 08-505 514 00
Måndag- Fredag 09.00-16.00
Lunchstängt mellan 12.00-13.00
E-post: sollentuna.bokning@svenskakyrkan.se

Kyrkogårdsexpeditionerna
Gravsättningar av urna och övriga kyrkogårdsärenden samt gravsättning av kista på muslimska gravkvarteret sollentuna.kyrkogardsexpedition@svenskakyrkan.se
Telefontid: Måndag - fredag 9.00-11.30
Tfn: 08-505 513 16

Aktuellt från Svenska kyrkan Sollentuna

Informationsskrift om hur begravningar fungerar i Sverige

Publicerad:

Här kan du beställa broschyr på svenska eller ladda ner PDF på engelska och arabiska.

Nya skyltar Sollentuna Kyrkogård

Under hösten/vintern 2023 kommer samtliga gravplatser på Sollentuna Kyrkogård förses med en ny typ av skylt.

Återbruka gravstenar - ett bra miljöval

Vid återbruk minskar nybrytning av sten samt att det blir färre transporter från utlandet. Vi har gravstenar för återbruk för närvarande på Silverdals griftegård. Missa inte filmen.

Faktura för rabattskötsel

I januari/februari varje år skickas fakturor ut gällande tjänster för din gravrätt så som plantering och skötsel.

Begravning

Här kan du läsa om hur en begravning går till, olika sätt att gravsättas med mera.

Gravrättsinnehavare sökes

Begravningsenheten i Sollentuna församling håller på att komplettera gravboken och behöver uppdatera och hitta aktuella gravrättsinnehavare till gravrätterna på våra begravningsplatser. En gravrätt måste ha en innehavare antecknad i gravboken, annars är det upp till upplåtaren att besluta om gravrätten. I de flesta fallen innebär detta att gravrätten återgår till upplåtaren som är Begravningsenheten i Sollentuna församling. Det är därför viktigt att släktningar eller närstående hör av sig till Begravningsenheten fall vetskap finns om att en gravrättsinnehavare inte längre finns för en gravrätt.

Kyrkogårdar/begravningsplatser

I församlingen finns tre kyrkogårdar – Sollentuna kyrkogård i Norrviken, Silverdals griftegård i Silverdal och den nybyggda begravningsplatsen vid S:t Eriks kyrka som invigdes i december 2017

Kyrkor, kapell och lokaler

Här kan du läsa om våra kyrkor och kapell. Se dig runt i kyrkorna med hjälp av våra VR-filmer.

Silverdals krematorium

Silverdals krematorium renoverades 1999 och är ett av de modernaste i landet

Sök efter gravsatta

Här kan du söka efter gravsatta på kyrkogårdar hos för närvarande 42 kyrkogårdsförvaltningar.