Foto: Joakim Carlström /IKON

Bröllop

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka i Sollentuna församling.

Bokning av vigsel

Du kan boka vigsel här på hemsidan. Du väljer du kyrka, datum och tid genom att klicka på ”hitta lediga tider” i rutan Boka bröllop nedanför.

Telefon bokningen: 08-505 514 00
Måndagar kl. 09.00-15.00
Onsdagar kl. 09.00-15.00
Torsdagar kl. 09.00-15.00
Lunchstängt mellan kl. 12.00-13.00

Infaller helgdag på en vardag så är bokningen stängd.

Du kan också mejla till, så svarar vi så fort vi har möjlighet: sollentuna.bokning@svenskakyrkan.se

Om ni bokar långt innan vet vi inte alltid vilken präst som ska viga er eller musiker som ska spela, men det får du veta i god tid. Minst en av er måste vara medlem i Svenska kyrkan för att få gifta er i kyrkan.

Kostnader
Vigsel i Svenska kyrkans ordning är kostnadsfri. Har ni särskilda önskemål som medför extra kostnader för församlingen, får ni komma överens om dem med prästen och själva bekosta dem.

Steg för steg – så går det till att gifta sig

För att få gifta sig i Svenska kyrkan – eller i Svenska kyrkans ordning – krävs att åtminstone den ena parten är medlem i Svenska kyrkan.

Var kan vi gifta oss?

Här hittar du information om var du kan gifta dig i Sollentuna församling.

Vanliga frågor om bröllop

Vad innebär vigseln? Hur planerar vi vigseln?

Brudkronor att låna

Församlingen har flera olika brudkronor att låna ut.

Lokaler att låna/hyra

Angivna hyreskostnader gäller från och med 1/1 2024.

Kontakta oss

Vi bokar dop, vigsel och begravningar. Du välkommen att ringa eller mejla. Här hittar du också kontaktinformation för anställda och förtroendevalda.