Inge den äldre

Inge den äldre, Inge Stenkilsson, (död tidigast c:a 1100) var kung senast från 1080 till c:a 1084 och c:a 1087 till c:a 1105. Inge d.ä. var son till Stenkil.
Han påstås i vissa källor ha haft sin bror Halsten som medregent en kort tid, medan andra källor meddelar att Halsten regerade ensam en mycket kort tid (omkring 1066) och sedan avsattes.

Inge uppges ha avsatts av svearna cirka 1084 för att han vägrade blota vid tinget och ersattes åtminstone hos svearna av Blot-Sven. Inge d.ä. ska ha varit djupt kristen och försökt kristna svearna vilket de inte alls uppskattade. Omkring år 1087 ska Inge d.ä. ha dräpt Blot-Sven, bränt hednatemplet i Uppsala och tagit tillbaka makten över hela Sverige. En av de få gamla källorna om den här tiden är Hervararsagan som säger:

Inge var länge konung och vänsäll och en god kristen; han avskaffade bloten i Svitjod och påbjöd, att allt folk skulle kristnas.

Vad som är sanning och dikt av detta är inte enkelt att veta.

Inge var den som på uppmaning av påven grundade Vreta Kloster och lät bygga Vreta kyrka. Det finns en gammal förteckning som talar om att kung Inge och drottning Helena ägde stora jordegendomar i de trakterna och de ska ha givit bort cirka 20 bondgårdar till ett kloster som grundades invid den nybyggda kyrkan. Det här var runt år 1100. En del vill ha den här händelsen att betyda att Inge kom från Östergötland, men troligare var det Helena som kom från landskapet och de 20 gårdarna ska i så fall ha kommit till familjen vid giftermålet, eller kanske ännu troligare, att det var gårdar de fått i samband med dråpet av Blot-Sven som antagligen hade sin ätt i området.

Påvens brev i det här ämnet nämner endast Inge som svensk kung: Ingo gloriosus Suetonum Rex, vilket betyder ”Inge, svearnas ärorike konung".

En annan historisk händelse som Inge var inblandad i är det så kallade trekungamötet 1101 i Kungahälla (Kungälv) då Erik I Ejegod (kung av Danmark, Magnus Barfot (kung av Norge) och Inge den äldre (kung av Sverige) ska ha träffats för att utarbeta en varaktig fred. Detta möte har bland annat beskrivits av Snorre Sturlasson. De exakta detaljerna för hur och även var mötet utspelades är dock okänt. Enligt Snorre giftes dock Inge d.ä. dotter Margareta bort med kung Magnus Barfot vid detta tillfälle för att bekräfta freden. Efter detta fick hon namnet Margareta Fredkulla.

Årtalen för Inge d.ä:s död och frånträde från tronen är väldigt oklara. Källor talar om allt från 1103-1118 och det är inte ens säkert att de två sakerna inträffade samtidigt även Hervararsagan berättar att "Inge styrde riket till döddagar och blev sotdöd".