Foto: John Fahlnaes

Antikvarisk städning

av Varnhems klosterkyrka

Antikvarisk städning av Varnhems klosterkyrka
I Varnhems klosterkyrka har ett omfattande rengöringsarbete utförts, en så kallad antikvarisk städning. Under en decemberkväll fick pastoratstidningens redaktör John Fahlnaes möjlighet att komma in i kyrkan under pågående renovering. Det blev en hisnande resa med kameran in i en spännande värld med tonvis av byggställningar och orgel och takkronor täckta av skyddsplast. I bildspelet på denna sida visas ett urval av de bilder som togs och målerikonservator Gunnel Rosenquist guidar oss genom bilderna i texten nedan.

Syftet med rengöringen av kyrkan är att få bort det mögel som funnits på alla ytor. Med latexsvampar som liknar vanliga disksvampar har alla ytor, från högsta punkten till den lägsta, rengjorts för hand av arbetslaget. Även malmkronorna har gnuggats rena från damm med latexsvampar.
- Det viktigaste är att vara väldigt noggrann och inte glömma någon yta. Mögelsporer finns på alla ytor där damm samlas, säger målerikonservator Gunnel Rosenqvist.

På de nu rengjorda vapensköldarna i gravkoren satt färgen mycket löst, som lösa fjäll, efter alla år på väggen. Nu är all färg fixerad och vapnen har tack vare rengöringen både räddats för framtiden och fått klarare färger.

Som mest har 150 ton byggställningar fyllt hela kyrkorummet. Det är 14 meter upp till taket. Skickliga ställningsbyggare har byggt runt föremål utan att en enda sak skadats.
- Även för ställningsbyggarna är detta ett roligt uppdrag som kräver mycket goda kunskaper inom planering, förklarar Gunnel.

Många meter upp på byggställningarna kom möjligheten till en närbild av skulpturen amn tror föreställer Birger jarl.
- Det kändes lite högtidligt att göra rent Birger jarl. I kronan finns färgspår kvar, antingen från 1600-talet eller medeltiden, berättar Gunnel.

Återöppnande av Varnhems klosterkyrka
Under den antikvariska städningen, från september 2021 till april 2022 var Varnhems klosterkyrka stängd. Påskdagen den 17 april 2022 återöppnades klosterkyrkan med följande dagsprogram:
11.00 Högmässa med återöppnande av klosterkyrkan, församlingens körer, söndagsskola för barnen. Efterföljande kyrklunch.
14.00 Invigning av bokhandeln i klostermuseet
14.30 och 17.00 Föredrag om den antikvariska städningen av klosterkyrkan