Begravningsceremoni i Oskarshamn

Här kan du läsa mer om begravningsceremoni, minnestund, bårtäcke och begravningsgudstjänst i Oskarshamn.

Tillfälle för avsked

En begravningsceremoni kan betyda mycket om det får bli ett tillfälle för avsked och gemensamma minnen. Begravningsakten kan ske i församlingskyrka, i kapell på begravningsplatsen, i annan lokal eller annan plats. En begravningsakt är dock inget krav.

Bokar du en begravning i Svenska kyrkans ordning hör prästen av sig till dig och du får hjälp att göra begravningsgudstjänsten till en personlig stund. Vill du ha en ceremoni i annan ordning behöver du kontakta den kyrka du tillhör. En borgerlig begravning kan begravningsbyråerna ofta hjälpa till med.

Minnestund

Efter begravningen är det vanligt att de som varit där samlas för en stunds gemenskap. Det ger tillfälle att  prata och dela med sig av minnen från den döda. Mitt i sorgen kan det ge kraft att se släkt och vänner samlade för ett respektfullt avsked. För många är begravningen en viktig del av sorgearbetet.

Oskarshamns församling har flera fina lokaler att hyra ut som passar för minnestund.

bårtäcke
Bårtäcke Oskarshamns församling

Bårtäcke

Ett bårtäcke lägger man på kistan istället för kistdekoration, man kan därmed också ha en enklare kista. Kyrkogårdsförvaltningen i Oskarshamn har sitt bårtäcke placerat i Skogskapellet.

Begravningsgudstjänst

När en familjemedlem, släkting eller vän dör är det viktigt att få ta ett sista farväl. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst då vi överlåter den som gått bort i Guds omsorg. Läs mer om hur det går till genom att klicka på bilden med rubriken Begravning här nedan.

Levande ljus i kyrkan

Begravning

När en människa som står dig nära dör behöver du ta hand om dig och få tid att sörja. Men kanske är det inte nog med sorgen. Kanske är du den som ansvarar för allt det praktiska kring dödsfallet – att berätta för andra, att beställa en kista och att ordna med begravningen?