Foto: Anna Dahl

Brudkronor

Vi har vackra brudkronor att låna ut till er vigsel.

Historik

Den äldsta brudkronan i Sverige är från början av 1500-talet men det blev vanligare att använda brudkronor vid bröllop först från mitten av 1600-talet.

Användandet av brudkronor var ett led i kyrkans kamp för att stärka traditionen med att gifta sig i kyrkan. Det kyrkliga bröllopet var alls inte självklart på den tiden och det är först med en ny lag 1734 som det blir obligatorisk att gifta sig i kyrkan.

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.

Två människor får gå, så långt som livet är tillsammans på den väg, där Herren Gud går med. Så får ni dela liv och bröd, och Gud skall ge i lust och nöd sin kraft och hjälp i liv och död.

Svenska psalmboken 410:3

Vigsel

När vi gifter oss och prästen välsignar vår kärlek säger vi JA till varandra och till att lägga vår kärlek i Guds händer.

Boka vigsel

Vill du gifta dig i någon av våra kyrkor? Här kan du fylla i ett formulär för att skicka in en intresseanmälan. Vi hanterar ditt ärende och återkommer till er inom en månad. Vigslar för kommande år behandlas i den ordning de har kommit in från och med 1 september året innan.