Händer med ring
Foto: Anna Dahl

Vigsel

När vi gifter oss och prästen välsignar vår kärlek säger vi JA till varandra och till att lägga vår kärlek i Guds händer.

Boka vigsel

Vill du gifta dig i någon av våra kyrkor? Här kan du fylla i ett formulär för att skicka in en intresseanmälan. Vi hanterar ditt ärende och återkommer till er inom en månad. Vigslar för kommande år behandlas i den ordning de har kommit in från och med 1 september året innan.

En film om vigsel

Att få manifestera sin kärlek till varandra framför nära och kära och inför Gud, det är stort! "Vår kärlek omfamnas av en större kärlek" säger en av personerna i filmen. Vi har gjort en liten film om att gifta sig. Se den!

Brudkronor

Vi har vackra brudkronor att låna ut till er vigsel.

Hällevisksstrans kyrka

Kyrkor och andra byggnader

Vi har många vackra byggnader i Svenska kyrkan på Orust. Kyrkor för gudstjänster, glädje och sorg. Församlingshem för spring i benen, högtider och företagsarrangemang.

Brudpar

Varför gifta sig?

Det finns troligen lika många svar på den frågan som det finns gifta par.

Vigselgudstjänsten

En kyrklig vigsel är en symbolrik gudstjänst som följer en viss förutbestämd ordning. Inom ramen för den är ni som brudpar välkomna att vara med och utforma vigseln och göra den till er egen.

Välkommen med dina frågor och funderingar via e-post, telefon och besök.

Bär mig som ett sigill vid ditt hjärta, som ett sigill vid din arm. Stark som döden är kärleken, lidelsen obeveklig som graven. Dess pilar är flammande eld, en ljungande låga. Mäktiga vatten kan inte släcka kärleken, floder kan inte svepa bort den. Om en man gav allt han ägde för kärleken, vem skulle ringakta honom?

Ur Bibeln: Höga visan 8:6-7