Sång och musik i Björna

I Svenska kyrkan finns det plats för olika typer av musik. Här kan du utveckla ditt musikintresse genom att sjunga i kör eller gå på konsert.

Orgelskola för unga

Vill du lära dig spela orgel? Nu har du chansen att ta orgellektioner. Du får lära dig hur orgeln fungerar, att spela på den och att läsa noter. Så småningom får du vara med och spela på gudstjänster. Du kommer att få läxa, och det går bra att öva i kyrkan, på församlingshemmet eller hemma vid pianot. Vi har också en orgel till utlåning. Kursen är för barn och ungdomar från 9 år och uppåt. Förkunskaper i piano är en fördel, men inget krav. Det kostar ingenting. För mer info, kontakta Sara Sjöberg.

Barnkör

Vi har pausat barnkören. Kontakta körledare Sara Sjöberg 070-244 32 67 om det finns barn i årskurs 2-6 som är intresserade av att starta upp den igen.

Björnakören

Vuxenkör

Björnakören är en blandad kör som övar tisdagar kl 18.45-20.30 i Björna församlingshem. Körledare är Sara Sjöberg.

Solosång och gemensam sång

Vid dop, vigsel och begravning erbjuder församlingen solosång. Dessutom ingår inledning- och avslutningsmusik. Orgeln vill förstärka den stämning som finns i gudstjänsten. Allt från långfredagens sorgsna framtoning till påskdagens jublande.

Det blir en fin gemenskap när alla i gudstjänsten sjunger tillsammans; både gamla välkända psalmer och lite nyare sånger. Söndagens gudstjänst innehåller ofta extra sång. Antingen sångsolist eller körsång.

Dokumentation av våra orglar

Orgelklubben Vox Humana har dokumenterat alla orglar i Örnsköldsviks kontrakt i sin bok 19 orglar-19 berättelser. Här kan du lyssna på orglarna i Anundsjö, Solberg och Skorpeds kyrkor