En urna med handmålade tulpaner står bland ormbunksblad på ett bord i kyrkan. En präst syns längre bort.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Begravning

Begravning är ett sätt att ta farväl och är en viktig del i sorgearbetet. Alla sörjer vi på vårt eget sätt, därför är det viktigt att varje begravning anpassas till den situation som råder och till den avlidne eller anhörigas önskemål.

När du som anhörig eller vän mister en närstående ställs du inför sorg och saknad, men också inför praktiska frågor.

De flesta väljer att anlita en begravningsbyrå för de praktiska arrangemangen. Men du kan även ordna hela eller delar av begravningen själv.

Begravningsbyrån eller anhöriga till den avlidne är välkommen att kontakta pastorsexpeditionen. Vi hjälper er med både praktiska och själsliga frågor kring begravningen.

När begravningen är bokad
Prästen kommer att kontakta de närmast anhöriga när den fått kontaktuppgifterna. Tillsammans kommer man överens om att träffas och samtala om den avlidne och utforma begravningsgudstjänsten, som val av psalmer och övrig musik. Varje begravning anpassas efter den situation som råder och i nära samråd med de anhöriga. När ni träffar prästen får ni också tillfälle att ställa frågor.

Med förtroende kan du alltid vända dig till pastoratet för samtal, stöd och hjälp.

En begravningsbukett i form av ett hjärta av röda rosor står framför en kista.

Planera en kyrklig begravning

På den här sidan berättar vi steg för steg om hur du kan vara med och planera för begravningsgudstjänsten – och om det som händer före och efter den.

En liten vit sten med texten Älskade morfar.

När någon dör

Vem tar hand om kroppen när någon dör? Vilka räknas som närmast anhöriga och vad ska de göra? Här kan du läsa om vad som ska göras när någon dör, och av vem.

Folder om begravning

Innehåller möjlighet att skriva ner sina personliga önskemål. Foldern finns på flera språk

En inslagen bukett med tulpaner i olika färger.

Lämna en minnesgåva vid begravning

Att skänka en minnesgåva ska vara enkelt. Välj ett ändamål och sätt in pengar på bankgiro eller via swish.

Musik vid begravning

Fundera gärna över om ni önskar särskild musik vid begravningen.
Enklast är diskutera musikvalet med den präst som kommer att förrätta begravningen samt aktuell  musiker. Prästen kan ge kontaktuppgifter till musikern. Det går även bra att diskutera med begravningsbyrån.

Tänk gärna på att det blir en speciell känsla med livemusik och mycket går att göra vackert på orgel/piano.

Det går dock även att använda inspelad musik, genom att ta med en egen CD-skiva. Musik från Spotify får inte längre spelas i offentliga sammanhang (gäller även privat Spotify-abonnemang).

Maxantal i pastoratets kapell och kyrkor

Bredbyn: 70 pers i kapellet, 280 i kyrkan
Skorped: 45 pers i kapellet, 300 i kyrkan
Solberg: 300 i kyrkan
Björna: 60 pers i kapellet, 150 i kyrkan
Mo: 35 pers i kapellet, 150 i kyrkan
Domsjö: 150 i kyrkan
Gullänget: 83 i kyrksalen
Nätra: 60 pers i kapellet, 600 i kyrkan
Sidensjö: 30 pers i kapellet, 250 i kyrkan
Köpmanholmen: 200 i kyrkan
Själevad: 100 i kapellet och 500 i kyrkan

Vill du veta hur många som ryms i pastoratets församlingslokaler, se mer info här.

Ljus formade som ett hjärta

Samtal och stöd

Det finns ögonblick då livet känns både tungt och mörkt. I dessa stunder finns vi för dig som hjälp och stöd.

En man sitter på en klippa vid vattnet.

Önskemål om min begravning

Hur vill du att din egen begravning ska se ut, den dag det är dags? Skriv gärna ner dina önskemål eller berätta om dem för någon.

Guide för efterlevande

Goda råd för efterlevande från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Efterlevandeguiden