Några personer och en kvinnlig präst sitter på stolar i en ring i en kyrka.
Foto: John Strand /Ikon

Stöd i sorgen

Du är inte ensam i sorgen. I kyrkan finns stöd som hjälper dig att leva vidare. Örgryte pastorat bjuder in till flera olika sorgegrupper.

Du är inte ensam i sorgen

I kyrkan finns plats för din sorg. Ibland kan det handla om att tända ett ljus och sitta en stund i stillhet. Många gånger kan det kännas värdefullt att dela sorgen med någon som lyssnar och förstår. Det kan vara i en sorgegrupp eller i ett enskilt samtal med en präst eller diakon.

Samtalsgrupp om sorg

Någon som stod dig nära har dött. Det påverkar dig eget liv på olika plan. Nya känslor och svåra tankar kommer. Det kanske känns så för dig nu.

Varje människas sorg är unik och ingen kan i egentlig mening dela den. Men ibland kan det vara en hjälp att få dela sina tankar och erfarenheter med någon som är i liknande situation, att få berätta sin egen historia och lyssna till andras.

Församlingarna i Örgryte pastorat vill erbjuda dig att vara med i en enkel, kravlös gemenskap, där det finns plats för dig, din sorg och dina tankar.

Här nedan hittar du två olika grupper som vi bjuder in till. Välkommen att kontakta oss för mer information.

Marken på en kyrkogård är täckt av gula lönnlöv.

För dig som sörjer en livskamrat

Du kan anmäla dig när som helst och en ny samtalsgrupp om sorg startar så snart vi har minst fyra deltagare. Gruppen träffas fem gånger.

Ett blått hav.

När en närstående tagit sitt liv

Sjukhuskyrkan bjuder in till en samtalsgrupp om sorg efter att en närstående tagit sitt liv. Här kan du göra en intresseanmälan.

Läs samtalsledarnas tankar om sorg och sorgegrupper:

Porträttbild på en tårögt leende kvinna i en kyrka.

Inte ensam i sorgen

Att få dela sina tankar och upplevelser med andra i en liknande situation är ett värdefullt sätt att bearbeta sorgen. Det menar Eva, Gull-Marie och Anders som leder samtalsgrupper om sorg.

En hand håller en liten blombukett upp mot himlen.

När ett barn dör

När ett barn dör hamnar verkligheten på paus. Sjukhuskyrkan kan vara ett stöd för familjer som drabbas.

En person i grön t-shirt och diakonsmycke sitter vid ett bord mittemot en tom fotölj.

Samtal och stöd

I kyrkan finns plats för dig som söker någon som lyssnar eller som behöver hjälp och stöd när livet krisar. Du kan vända dig till en diakon eller präst i din hemförsamling.

Stötta någon som sörjer

Animation där en person lutar sig fram och vinkar till en annan.

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.

Ett barn sitter i en gunga med händerna för ansiktet.

Stötta ett barn i sorg

Det kan vara svårt att veta hur man pratar med barn om döden. Några råd är att använda raka ord, säga som det är och utgå från barnets egna frågor.