Foto: Camilla Cherry

Nätverk och samverkan

Nylöse pastorat samverkar inom flera olika nätverk och med flera organisationer. Läs mer nedan.

Framtiden bor hos oss

Nätverket "Framtiden bor hos oss" samlar 23 församlingar i Svenska kyrkan i mångreligiösa och -kulturella stadsdelar. Hos oss tar det nya samhället och den nya kyrkan form. Vi vill reflektera kring det som sker i våra områden och kring vad som är kyrkans uppdrag i vår kontext.  Vi utbyter erfarenheter, arrangerar konferenser och seminarier, genomför utbildningar och väcker opinion i utsatthetsfrågor. Klicka här för att läsa mer om Framtiden bor hos oss.

Interreligösa rådet

Göteborgs kommun samlar trossamfund till ett interreligöst råd. Där är vi en aktiv del.

ANGEREDS KRISTNA RÅD

Samarbete mellan Svenska kyrkan och andra kristna kyrkor pågår ständigt och för Angereds församling är den lokala ekumeniska gemenskapen av betydelse. De många olika kyrkotraditioner som ryms i församlingslivet och som vi möter i Angered utmanar, berikar och påverkar oss.

Vi ingår i Angereds ekumeniska nätverk och deltar där i gemensamma aktiviteter. Vi vill bidra till det ekumeniska samarbetet i våra områden och ge vårt stöd åt kristna minoritetsgrupper.

SAMARBETSKYRKAN MARIAKYRKAN

Sedan 2011 har vi en samarbetskyrka i Hammarkullen tillsammans med Equmeniakyrkan. Den heter Mariakyrkan. Verksamheten är gemesam och reglerad i avtal.

GUDSTJÄNSTGEMENSKAPER

I Hjällbo kyrka firar Österns gamla Assyriska kyrka och Armeniska församlingen i Göteborg regelbundet sina gudstjänster. I Bergsjöns kyrka firar Syrisk-Ortodoxa försmalingen regelbundet gudstjänst,

Erikshjälpen

Vi samarbetar med Erikshjälpen kring butiken i Kortedala.

GEMENSAM VERKSAMHET

Efter samfällighetens avveckling så kom pastoreten coh försmalingna i Göteborg överens om att genensamt stödja med avtal

Avtal för 2022-2025

Sjukhuskyrkan på Östra, Sahlgrenska och Högsbo