En klubba ligger på en psalmbok på bordet.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Demokrati i kyrkan

Svenska kyrkan som organisation vilar på en demokratisk grund. Pastoratets styrande organ väljs direkt av kyrkans medlemmar vid kyrkoval för fyraåriga mandatperioder.

Politisk organisation

Kyrkofullmäktige är pastoratets högsta beslutande organ. Ledamöter och ersättare till kyrkofullmäktige väljs genom kyrkoval var fjärde år. Kyrkorådet är pastoratets styrelse och verkställande organ och utses av kyrkofullmäktige. Kyrkofullmäktige utser även församlingsråd.

Genom att klicka på länkarna nedan kan du läsa mer om dessa organ och om hur du kan ta del av information från dem.

En person slår en ordförandeklubba i bordet.

Kyrkofullmäktige

Kyrkofullmäktige beslutar i principiella ärenden och i ärenden som på annat sätt är av större vikt.

En psalmbok, en kopp med godis och en träklubba ligger på ett bord.

Kyrkoråd

Kyrkorådet är pastoratets styrelse och verkställande organ.

En ung kvinna sitter och samtalar med en man över en kopp kaffe. På bordet ligger böcker och en karta.

Församlingsråd

Församlingsråd ska finnas i pastorat som har flera församlingar. I Nylöse pastorat har vi fyra församlingsråd.

En kvinna och en man sitter vid ett bord och samtalar. Mellan dem ligger en karta.

Verksamhetsråd

Verksamhetsråden är rådgivande organ, som inte fattar formella beslut, kopplade till den lokala verksamheten och församlingsråden

Styrdokument

Styrdokument är texter där det ges mer eller mindre detaljerade anvisningar om hur verksamhet och administration ska skötas.

Bild från kyrkomötet. På duken längst fram visas texten Votering.

Så styrs Svenska kyrkan

Svenska kyrkan är en öppen folkkyrka som styrs av förtroendevalda tillsammans med biskopar, präster och diakoner. Här kan du lära dig mer om hur Svenska kyrkan organiseras och hur beslut fattas.

Vill du engagera dig i Nylöse pastorats förtroendemannaorganisation?

Kontakta en präst i din församling om du vill veta mer om vad det innebär att ha ett uppdrag eller sammankallande i Kyrkofullmäktiges valberedning.