Foto: Albin Hillert/Ikon

Begravning

I Norra Tjust ansvarar Svenska kyrkan för begravningsverksamheten på uppdrag av staten.

Begravning medlemmar

Här hittar du som är medlem i Svenska kyrkan mer information om begravning.

Begravning icke medlemmar

Här kan du som inte är medlem i Svenska kyrkan läsa mer om vad som gäller vid begravning.

Gravskick

En av de frågor som kommer när en nära anhörig avlider är vilken form av gravsättning man ska välja.

Kyrkogårdar i Norra Tjust pastorat

Vi sköter kyrkogårdarna på uppdrag av staten, oavsett medlemskap eller livsåskådning.

Om begravning

Omslaget till skriften Om begravning. Vallmoblommor på en äng.

Skriften Om begravning

Om begravning är en skrift som beskriver hur begravningar går till. Den finns på flera olika språk och innehåller information om bland annat gravplatser, ceremonier och aktuell lagstiftning.

Kontakt med präst och bokning

Pastoratets expedition hjälper dig dels med kontaktuppgifter till den präst du vill nå men också med att boka kyrka för både begravning och minnestund.

Pastoratets expedition

När du vill boka dop, vigsel eller begravning.

Se kyrkor i Norra Tjust pastorat

Se bilder och läs om pastoratets kyrkor.

Våra kyrkor

Se bilder på våra kyrkor.

Stöd i sorgen

Leva vidare-grupp

Att förlora någon som stått en nära i livet är som att förlora en del av sig själv. Många upplever det som befriande att få dela tankar, känslor och minnen med andra i samma situation.

Svenska kyrkans gemensamma webbsidor om begravning och sorg

En liten vit sten med texten Älskade morfar.

När någon dör

Vem tar hand om kroppen när någon dör? Vilka räknas som närmast anhöriga och vad ska de göra? Här kan du läsa om vad som ska göras när någon dör, och av vem.

En begravningsbukett i form av ett hjärta av röda rosor står framför en kista.

Planera en kyrklig begravning

På den här sidan berättar vi steg för steg om hur du kan vara med och planera för begravningsgudstjänsten – och om det som händer före och efter den.

Några personer och en kvinnlig präst sitter på stolar i en ring i en kyrka.

Stöd i sorgen

Det finns ett liv efter döden – också för dig som blir kvar. I kyrkan kan du dela sorgen med någon som lyssnar och förstår.

Ge en minnesgåva

Hedra en älskad med en minesgåva och bidra till en bättre värld.

Beställ minnesblad