Foto: Joakim Carlström/Ikon

Vigsel

Vigseln - en av livets största händelser. När förälskelsen mognat och längtan efter att fördjupa gemenskapen tagit vid, då kommer ofta tankarna på vigseln som en naturlig följd.

Boka vigsel eller samtala om vigseln

Fyll i ett formulär eller kontakta församlingen direkt. Telefon: 0493-123 40 Mån, Tor kl. 8 -12, Ons kl. 13-16. E-post: norratjust.pastorat@svenskakyrkan.se

Vigsel - anmäl ditt intresse

Kontakt med prästen

Vill ni ha kontakt med en präst inom Norra Tjust pastorat, för att samtala om och planera er högtid, kan ni höra av er till någon av prästerna.

Se kyrkor i Norra Tjust pastorat

Se bilder och läs om pastoratets kyrkor.

Våra kyrkor

Se bilder på våra kyrkor.

Mer om vigsel och bröllop på Svenska kyrkans gemensamma webbsidor

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.

Ett par står framme vid altaret för att gifta sig.

Etikett i kyrkan

Bröllopsdagen är en av de viktigaste dagarna i brudparets liv och kommer att bli ett minne för livet för både dem och gästerna. Lite etikett kan vara bra att känna till.

Vill ni gifta er utomlands?

Ni kan vigas eller bli välsignade (när ni redan gift er borgerligt) i Svenska kyrkan utomlands. Olika regler gäller i olika länder, här får du praktisk information.

Går ni i bröllopstankar?

Läs om vigsel i Svenska kyrkan