Foto: pixabay

#metoo

Har du blivit utsatt för sexuella övergrepp eller trakasserier? Har debatten kring #metoo rört upp smärtsamma minnen? Boka ett enskilt samtal med en präst eller diakon.

I enskilda samtal med en präst eller diakon kan du prata om allt. Samtalen är kostnadsfria och den du talar med har tystnadsplikt.

Tidsbeställning av enskilda samtal genom direktkontakt med präst eller diakon eller via församlingens växel, 0920-27 70 00.

Prata med jourhavande präst
Jourhavande präst finns tillgänglig på telefon 112 klockan 21.00-06.00.

Ärkebiskopens uttalande med anledning av #vardeljus

Jag önskar att vi kunde säga att kyrkan är fri från kränkningar. Men jag vet också att så inte är fallet. Jag har undertecknat uppropet #Vardeljus och jag känner vrede över de strukturer som tillåter att sådant fortfarande sker.

stöd efter sexuella övergrepp

Ingen har rätt att utnyttja dig för att tillfredsställa egna känslomässiga behov. Om du har blivit utsatt för ett övergrepp i ett kyrkligt sammanhang kan du få stöd från någon av våra kontaktpersoner. De finns över hela landet.

Läs mer: Stöd efter sexuella övergrepp