Ny dirigent i S:t Matteus från årsskiftet!

Den första januari 2023 tillträder Espen Myklebust Olsen tjänsten som dirigent för S:t Matteus kör och symfoniorkester

Espen Myklebust Olsen är bosatt i Stockholm och fram till årsskiftet anställd som kyrkomusiker i Västermalms församling, där han bland annat leder Essinge kammarkör och Kungsholms kyrkokör. Vid sidan om frilansar han också som dirigent, musiker och pedagog.

Espen har kandidatexamen i kyrkomusik från Norges Musikhögskola i Oslo, masterexamen i solistiskt orgelspel från Kgl. Danska Musikkonservatoriet i Köpenhamn samt masterexamen i kördirigering från Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. En rad kurser i orkesterdirigering kompletterar hans utbildning.

Som organist konserterar Espen regelbundet med en repertoar som sträcker sig från medeltiden till idag. Han har ett stort intresse för historiska orglar, och spelar även cembalo och klavikord. Espen har varit solist med orkester vid flera tillfällen och uppträtt vid internationella musikfestivaler ett flertal gånger. Som dirigent har han arbetat med en rad körer och orkesterar så som Radiokören, Vokal Nord, Kgl. Hovkapellet, Drottningholms Barockensemble och Trondheimssolistene. Han leder också en projektbaserad ensemble, Ensemble NEO, med fokus på musik från medeltiden och renässansen. 2019 uruppförde Espen Ylva Q Arkviks ”Juloratorium – herdarnas och folkets berättelse” i ett samarbete med Gustaf Vasa kammarkör och Lars Fredén, något som uppmärksammades i Dagens Nyheter.

Som pedagog har Espen undervisat i orgelspel, sång och dirigering i alla åldrar, från nybörjare till gymnasium- och högskolenivå.