Coronarestriktionerna och verksamheten i S:t Matteus

Vi försöker på det sätt vi förmår att hitta en balans mellan möjligheterna att mötas och klokhet och respekt för den pandemi som pågår. Samlingar dubbleras, andra flyttar utomhus, somligt blir vilande.

Från och med 9 februari tas alla nedanstående restriktioner bort.

Kyrkan öppen för besökare upp till 50 personer

Enligt direktiv får vi i dagsläget samla upp till 50 personer. Det är en snäv gräns, och det smärtar naturligtvis när vi tvingas avvisa deltagare. Vid användning av vaccinationsbevis är besökssiffran avsevärt högre. Följande gäller en tid framåt:

Högmässan kl 11.00
Maxantal i kyrkan:
50 personer. Inget vaccinationsbevis krävs.
Gudstjänsten  livestreamas (länk) och du kan följa högmässan hemma på din dator, antingen i realtid eller senare.

Konserter och andra samlingar. Vid vissa samlingar kommer det krävas vaccinationsbevis. Då kan vi i gengäld ta in ett betydligt högre deltagarantal. Se kalendariet vad som gäller vid dessa samlingar.

Begravningar
Maxantal i kyrkan: 50 personer.
Begravningskaffe: 50 personer (undantag från myndigheterna kring just detta).

Dop
Maxantal i kyrkan: 50 personer.
Dopkaffe: 20 pers.

Kyrkan öppen för enskild andakt och ljuständning

Som alltid är S:t Matteus kyrka öppen för enskild andakt och ljuständning, under dessa veckor varje dag mellan kl 11.00 och 16.

Vart kan jag vända mig om jag känner mig orolig?

Känner du att du behöver någon att prata med kan du vända dig till församlingens präster och diakoner. Ring vår växel, 08-555 218 00. Det går också bra att ta kontakt med jourhavande präst via 112.