Texten Prata hjälper mot gul bakgrund och närbild på medelålders man med skägg och mustach

Samtalsmottagning

Ibland kan livet vara tungt. Då kan det vara bra att ha någon att prata med, för att prata hjälper. Svenska kyrkan Malmö erbjuder samtalsstöd för alla, oavsett ålder, sexualitet eller religion. Det är helt kostnadsfritt och utan journaler. Här kan du prata med en professionell medmänniska - en diakon med tystnadsplikt - för stöd och vägledning. Ingen fråga är för stor eller för liten.

Gratis samtal, under tystnadsplikt utan journaler

Alla kan boka samtal, oavsett ålder, sexualitet eller religion. Samtalen kan handla om precis vad som helst. Du bestämmer. Relationer, tankar om livet i stort och smått, tro och religion, funderingar om framtid, identitet, sexualitet med mera. Vi finns här för dig oavsett om du känner dig deppig, ensam, orolig eller kanske glad och kär. Ibland räcker det med ett samtal, ibland behövs flera samtal under en längre period.

Vi som arbetar här har tystnadsplikt och för inga journaler. Samtalen är kostnadsfria. Så fungerar tystnadsplikten i Svenska kyrkan

Stöd vid kontakt och möten med myndigheter

Du kan även få stöd av någon som följer med dig på ett möte eller hjälper dig att få kontakt med myndigheter, sjukvård eller kommunen.

Ekonomiska frågor besvaras av den lokala diakonen

När du har frågor som rör ekonomiskt stöd ska du vända dig direkt till diakonen i den församling du tillhör. Se vilken församling du tillhör.

Samtal för dig som är 16-21 år

För dig som är mellan 16 och 21 år finns möjlighet att prata med präst eller diakon. Boka tid för samtalsstöd på telefon: 076-1330979 eller 076-1074913.

Boka samtal

Ring 040–27 92 48. Du kan även boka genom att fylla i formuläret nedan.
Vi har som mål att kontakta dig inom 3 arbetsdagar. Vid storhelger och i semestertider kan det dröja längre.

Samtalsmottagningen erbjuder samtal via telefon, på plats i samtalsmottagningens lokaler samt digitalt över nätet. Kryssa i det/de alternativ du föredrar.

Beskriv kortfattat vad du vill prata om.

Du kommer att bli kontaktad av personal från samtalsmottagningen för att bestämma en tid för ett första samtal. Vår ambition är att kontakta dig inom 3 arbetsdagar. Vid storhelger och i semestertider kan det dröja längre. Dina personuppgifter raderas så fort kontakt har tagits.