Jourhavande präst

Jourhavande präst är öppen för alla som behöver en medmänniska att prata med. Du når jourhavande präst via nödnumret 112. Den som svarar har tystnadsplikt.

I riktlinjerna för Jourhavande präst ingår anonymitet både för prästen och för dem som ringer. Där anges också tidsramar för att jouren ska bevara sin karaktär av akut krisjour. Ramarna innebär ett gemensamt förhållningssätt vad gäller bemötande, respekt och lojalitet.

Jourhavande präst har funnits i över 50 år. Det började som lokala verksamheter runt om i landet i slutet av 1950-talet. Idag är verksamheten organiserad nationellt genom att  Svenska kyrkans stift samverkar i denna tjänst.

Man behöver inte tillhöra Svenska kyrkan för att ringa. Tron på Gud är en självklarhet för dem som arbetar i jouren, men om du inte själv frågar efter det talar man inte om Gud, läser bibeln eller ber böner under samtalet.

Jourhavande präst är öppen varje dag mellan kl 21.00 - 06.00. Du ringer 112 och blir kopplad.

När du ringer Jourhavande präst får du prata med en präst från Svenska kyrkan som har ett särskilt uppdrag och utbildning för att tjänstgöra i jouren. De som arbetar där har tystnadsplikt.

Vill du ha någon som lyssnar? Samiska krisnätverket är bemannat fredagar och söndagar klockan 20-24. Den du får tala med har tecknat tystnadsförbindelse. Vill du samtala på samiska så finns den möjligheten.

Samiska krisnätverket 063-10 12 30

Intervju med prästen Anna som jobbar i jouren

Läs mer om Jourhavande präst