Om Lagunda församling

Lagunda församling består av samhället Örsundsbro med omkringliggande landsbygd. De första kyrkorna här byggdes på 1100-talet. Länge var kyrkan i bygden organiserad som Gryta pastorat med tio församlingar. Idag är vi en församling, som välsignats med tio vackra kyrkor och ett rikt församlingsliv.

Lagunda församling är en liten församling med ungefär 3300 medlemmar.
Vi är en del av Svenska kyrkan som är en öppen, demokratisk folkkyrka med cirka 6,1 miljoner medlemmar över hela landet.

Medlemmar gör skillnad

Du som är medlem i Lagunda församling gör skillnad. Du själv kan fira gudstjänst, vara med i många aktiviteter, engagera dig, och hitta gemenskap. Som medlem bidrar du också till att göra skillnad för många andra.

Händer mot färgglad bakgrund

Bli medlem i kyrkan

Alla som döps blir medlemmar i Svenska kyrkan. Du kan också anmäla dig som medlem - både om du vill vara med för första gången eller om du tidigare varit medlem och vill bli det igen.

Karta över Lagunda församling

Lagunda församling med centrum i Örsundsbro har kyrkor på landsbygden. Här finns kartor över församlingen.

Vår vänförsamling East Vale

Lagunda och East Vale är vänförsamlingar. East Vale ligger i Wales, några mil utanför Cardiff. I församlingen finns sju kyrkor i små byar och på landsbygden - en bra matchning med Lagunda.

Syntolkning: anslagstavla med många små notislappar

Nyheter

Här samlas det senaste nyheterna tillsammans med uppdateringar om särskilda evenemang och händelser.

Lagunda församling i Upplands västra kontrakt

Från 1 januari 2018 ingår Lagunda församling i Upplands västra kontrakt. Det är ett av sju kontrakt som tillsammans utgör Uppsala stift.

Lagunda församling ingår i Uppsala stift

Svenska kyrkan är indelad i tretton stift med var sin biskop. Uppsala stift omfattar Hälsingland, Gästrikland och större delen av Uppland.

Tio kyrkor, en församling

I Lagunda församling finns tio vackra kyrkor: Biskopskulla, Fittja, Fröslunda, Gryta, Giresta, Hjälsta, Holm, Kulla, Långtora och Nysätra. Var och en av dem är sevärd och har sin egen historia.

Förtroendevalda styr

Att vara förtroendevald betyder att man fått ett uppdrag, ett förtroende, från församlingens medlemmar. Genom val har medlemmarna utsett vilka personer som ska ta ansvar för församlingens ekonomi och olika verksamheter.

Församlingsinstruktion antagen och godkänd

Lagunda församling har tagit fram en ny församlingsinstruktion - ett grundläggande måldokument som berättar vad Svenska kyrkan i Lagunda är och vill vara. Kyrkofullmäktige har antagit den nya församlingsinstruktionen, och nu är den även godkänd av domkapitlet.