Fadder

En dopfadder är en person som väljs ut till dopet av dopfamiljen till att ha en särskild relation med sitt fadderbarn. För att få vara dopfadder måste du vara döpt själv. Fadder är detsamma som att vara gudmor eller gudfar.

Som fadder är du utvald att följa med ett barn på vägen mot att bli vuxen. Du är behövd och önskad i barnets och familjens liv! Det är en stor resa att få vara med om - det är en tillgång för alla barn att ha många goda vuxna omkring sig.

En av fadderns uppgifter är att påminna barnet om dopdagen. Andra uppgifter kan vara att be för barnet och finnas som en kristen förebild. Fadderuppdraget varar fram till dopbarnets konfirmation.

Barn behöver vuxna som lyssnar på dem och som berättar för dem. Våga vara den som delar med dig av hurdan din tro och syn på livet ser ut, som vågar lyssna till frågor om liv och död, om vad som är meningsfullt och meningslöst i livet.

Lita på att din tro duger och att din livserfarenhet är viktig!

Vad kan jag göra som fadder?

Fira barnets dopdag - det blir mer betydelsefullt för barnet ju äldre det blir!

Att få egen post i brevlådan är uppskattat av barn - skicka gärna ett kort på dopdagen!

Bjud familjen på dopdagstårta - eller något annat som passar in i just ert sammanhang.

Gör en utflykt tillsammans med dopbarnet. Utflykten kan ju börja med ett besök i dopkyrkan om det är möjligt, eller i en annan kyrka. Kanske kan ni till och med be någon komma och berätta om kyrkan? Tänd gärna ljus tillsammans i kyrkan om möjligheten finns.

Gör en julkrubba tillsammans med barnet! Varför inte i LEGO? Eller med gosedjuren? Om man redan har en krubba, går det ju att sätta upp den tillsammans och prata om figurerna. Annars har barns fantasi inga begränsningar  - låt julberättelsen inspirera er och använd vad ni har för att sätta samman en egen krubba!

Gå i gudstjänst tillsammans.

Det finns många fina biblar för barn. En del församlingar i Svenska kyrkan delar ut sådana till barn när de är några år. De finns också på bibliotek och i bokhandlen. Läs och fundera tillsammans!

Kontakta din församling om du vill ha tips och ideer på böcker, musik eller annat. Församlingen finns för att hjälpa och stödja dig i ditt fadderuppdrag!