Foto: Alex & Martin/Ikon

Dop

Man kan bara döpas en gång och det kan ske när som helst i livet. I vår kyrka är det vanligt att barn döps när de är mellan tre månader och ett år men det är aldrig för tidigt eller för sent att låta döpa sitt barn eller att döpas som vuxen.

För en del blir dopgudstjänsten det första tillfället då alla släktingar och vänner gemensamt möter den nya familjemedlemmen och man väljer att bjuda in många till kyrkan.

Andra väljer att bara ha den allra närmaste familjen med vid dopet eller helt enkelt bara vara förälder och barn.

Dopet är lika rätt oavsett om man väljer att fira det i litet eller stort format.

Församlingsexpedition

Bokning av dop, vigsel, begravning eller lokal:

telefon: 042-37 33 00, öppet mån-fre 10.00-12.00
e-post: kvistofta.forsamling@svenskakyrkan.se

Preliminärboka dop

Du är välkommen att boka dop i någon av våra fem kyrkor i Bårslöv, Fjärestad, Glumslöv, Kvistofta och Rydebäck.

Musik vid dop

Med musikens hjälp kan man sätta en personlig prägel på dopgudstjänsten. Våra kyrkomusiker hjälper gärna till med valet av musik vid utformningen av gudstjänsten!

Ordning för dopgudstjänst

Ordningen för dopgudstjänst är likadan för hela Svenska kyrkan, oavsett var man döps. Det kan ändå finnas en del lokala traditioner som gör att dopgudstjänster utformas lite olika i praktiken.

Låna dopdräkt

I alla tider har dopdräkten varit vit. Den vita färgen symboliserar att "den som är döpt har iklätt sig Kristus" (Gal. 3:27). Att dopdräkten ofta ser ut som en lång klänning hänger samman med att dopet är något som den döpte ska växa i.

Dopfest

Om ni behöver en rymlig lokal för dopfest, går våra församlingshem och församlingsgårdar i Bårslöv, Glumslöv, Kvistofta och Rydebäck bra att hyra.

Allt om dopet – läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?