Vigsel

Att säga ja till att dela sitt liv med en annan människa är stort. En vigsel i Svenska kyrkan kan ske i all enkelhet med bara brudparet, prästen och ett par vittnen närvarande – eller med ett stort bröllop och många gäster. Oavsett hur det sker gäller de löften man avger till varandra inför Gud.

Så roligt att ni funderar på eller har bestämt er för att gifta er i Kvistofta församling! Här finns några tankar som kan vara bra att ta med sig när den stora dagen planeras.

Vigsel är något man kanske vill boka i god tid för att vara säker på att få just den dag och tid man önskar sig. Vigsel i någon av våra fem kyrkor bokas alltid genom församlingsexpeditionen i Kvistofta församling.

Vid sommarens mitt och under sensommaren sker de flesta vigslarna i våra kyrkor. Under övriga tider på året är det lättare att få en vigseltid.

Vi firar i allmänhet vigselgudstjänst på lördagar. Vi erbjuder tiderna 11.00, 13.00, 14.30 och 16.00. Det går bra att boka vigseltid för kommande sommar fr o m den 1 oktober året innan.

Församlingsexpedition

Bokning av dop, vigsel, begravning eller lokal:

telefon: 042-37 33 00, öppet mån-fre 10.00-12.00
e-post: kvistofta.forsamling@svenskakyrkan.se

Vigsel - praktisk information

Information för er som har bokat eller funderar på att boka vigsel.

Samtal med prästen

Under vigselsamtalet samtalar prästen om meningen och symboliken med vigseln. Samtidigt får ni möjlighet att ställa alla de frågor som finns inför bröllopet.

Musik vid vigselgudstjänsten

Med musikens hjälp kan man sätta en personlig prägel på vigselgudstjänsten.

Gudstjänstordning

Här finns ordningen för vigselgudstjänsten. Den ordning som finns här är en grund att utgå ifrån. Tillsammans med präst och musiker utformas sedan ert bröllop med musik, solosånger och texter.

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.