Musik vid vigselgudstjänsten

Med musikens hjälp kan man sätta en personlig prägel på vigselgudstjänsten.

Våra kyrkomusiker hjälper gärna till med valet av musik och utformningen av gudstjänsten!

Musik inleder och avslutar vanligtvis gudstjänsten. Oftast går brudparet också in och ut ur kyrkan till musiken. Det går alltid bra att få ett samtal med musikern och i allmänhet går det också att träffas för att ”provlyssna” till olika musikalternativ. Det går också att besöka kyrkomusik.se där ett stort antal förslag på in- och utgångsmusik finns.

Det finns möjlighet att berika vigselgudstjänsten med både solosång och instrumentalmusik. Det kan dock medföra extra kostnader.

I vår församling undviker vi helst CD-musik. Vi försöker att i stunden forma en levande gudstjänst där vi är lyhörda för stämningen i kyrkan samt egna funderingar och önskemål.

Egen musik i kyrkan

Livemusik är ett av Svenska kyrkans kännetecken och något vi är stolta över. I församlingen finns det anställda kyrkomusiker som spelar vid bland annat dop, vigslar och begravningar.