Dop, vigsel, konfirmation & begravning

Här har vi samlat de fyra största livshändelserna i Svenska kyrkan - dop, konfirmation, vigsel och begravning.

Dop

Man kan bara döpas en gång och det kan ske när som helst i livet. I vår kyrka är det vanligt att barn döps när de är mellan tre månader och ett år men det är aldrig för tidigt eller för sent att låta döpa sitt barn eller att döpas som vuxen.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Konfirmation handlar bland annat om att diskutera små och stora frågor tillsammans med andra. Är du nyfiken både på dig själv och din omgivning? Välkommen att bli konfirmand!

Vigsel

Att säga ja till att dela sitt liv med en annan människa är stort. En vigsel i Svenska kyrkan kan ske i all enkelhet med bara brudparet, prästen och ett par vittnen närvarande – eller med ett stort bröllop och många gäster. Oavsett hur det sker gäller de löften man avger till varandra inför Gud.

Begravning

Begravningsgudstjänsten är en akt av kärlek och respekt vid livets slut. Den kan också vara en källa till kraft för de anhöriga.