Foto: Jim Elfström /Ikon

Begravning

Begravningsgudstjänsten är en akt av kärlek och respekt vid livets slut. Den kan också vara en källa till kraft för de anhöriga.

När sorgen drabbar

Vi  som arbetar i Svenska kyrkan i Kvistofta församling vill finnas som ett stöd och som en hjälp när människor drabbas av sorg. Löftet om uppståndelsen och det eviga livet genomlyser den kristna tron. Genom ett nära samarbete mellan begravningsbyrå, präst, musiker och vaktmästare formar vi tillsammans begravningsgudstjänsten. I begravningsgudstjänsten får vi minnas och tacka för en människas liv på jorden, vi får uttrycka vår sorg och saknad och vi får hoppas på Guds löfte om ett evigt liv.

Vi vill med innehållet på dessa sidor hjälpa dig i förberedelserna inför
begravningsgudstjänsten och ge svar på några av de praktiska frågor som kan finnas. Begravning i Svenska kyrkan är gratis för medlemmar och innefattar såväl präst, musiker, vaktmästare och kyrkolokal.

Församlingsexpedition

Bokning av dop, vigsel, begravning eller lokal:

telefon: 042-37 33 00, öppet mån-fre 10.00-12.00
e-post: kvistofta.forsamling@svenskakyrkan.se

Samtal med prästen

Innan begravningen träffar de anhöriga prästen. De blir bekanta och samtalar om den avlidna och om begravningen.

Musik vid begravningsgudstjänsten

Med musikens hjälp kan man sätta en personlig prägel på begravningsgudstjänsten.

Gudstjänstordning

Så här går en begravningsgudstjänst till enligt Svenska kyrkans ordning. Man kan själv välja att lägga in solosång eller annan musik, diktläsning eller något annat för att göra gudstjänsten än mer personlig.

Själaringning och tacksägelse

Själaringning är en gammal tradition som innebär att man ringer i kyrkklockorna i samband med dödsfall.

Bårtäcke

Ett bårtäcke är en vacker textil som läggs på kistan under begravningsakten.

Minnesstund

Efter begravningsceremonin eller begravningsgudstjänsten är det vanligt att anhöriga och vänner samlas för att hedra och minnas den bortgångne. Det kallas för minnesstund.

Leva med sorgen

Inför döden är det naturligt att vi är osäker och rädd. När vi drabbas av sorg och död reagerar vi med både kropp och själ. Det finns inget rätt sätt att sörja - alla gör vi det på vårt eget vis och det ena är inte bättre eller sämre än något annat.

En vit kista med rosa blommor står omringad av ljus uppe vid koret.

Vem ansvarar för vad?

Vad kan du som anhörig själv göra inför en begravning? Vad är ditt ansvar? Många vill gärna vara med och planera för begravningen men känner sig väldigt osäkra. Du har ansvar för en hel del men kan också överlåta mycket till begravningsbyrån.

Kyrkogårdsbroschyr

Stillhetens rum - en enkel broschyr om kyrkogårdar och begravningar